مستندسازی فرآیند تولید ارقام بومی برنج در دو روش کاشت رایج و نیمه مکانیزه در استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مستندسازی فرآیند تولید در کشاورزی شامل تهیه کلیه اطلاعات و فعالیت هایی است که سیر تولید یک محصول از مرحله تهیه بستر بذر تا برداشت را نشان می دهد. هدف از این پژوهش مستندسازی فرآیند تولید برنج در استان مازندارن بود. در این مطالعه، کلیه عملیات مدیریتی انجام شده از مرحله تهیه بستر بذر تا برداشت در 150 مزرعه برنج مدیریت شده با دو روش کاشت نیمه مکانیزه و سنتی (رایج منطقه) در همه شهرستان های استان مازندران از طریق مطالعات میدانی در سال 1393 ثبت شد. بررسی ها نشان داد که انجام عملیات زراعی از مرحله شخم اولیه و تهیه خزانه تا برداشت در هر دو روش کاشت از دهه سوم اسفند شروع شد و تا دهه اول شهریور ادامه داشت. در روش کاشت نیمه مکانیزه،مصرف سوخت 95 تا 130 لیتر در هکتار و استفاده از ادوات و ماشین آلات 40 تا 60 ساعت در هکتار بیش تر از روش سنتی بود، ولی مصرف بذر و نیروی انسانی در روش سنتیبیش تر از روش نیمه مکانیزه بود. در هر دو روش، حدود 92 درصد از کشاورزان کم تر از 50 کیلوگرم در هکتار کود فسفر خالص مصرف کردند. حدود 50 درصد از کشاورزان در روش کاشت سنتی بین 46 تا 92 کیلوگرم نیتروژن خالص مصرف داشتند. دامنه تغییرات میزان علف کش مصرفی در روش سنتی بیش تر از روش نیمه مکانیزه بود. میانگین مصرف قارچ کش در روش کاشت سنتی و نیمه مکانیزه حدود یک کیلوگرم ماده موثره در هکتار بود. با کنترل بیولوژیک آفات در روش سنتی و نیمه مکانیزه، مصرف آفت کش به ترتیب 14/13 و 64/12 درصد کاهش یافت. میانگین عملکرد شلتوک در کاشت سنتی و نیمه مکانیزه به ترتیب حدود 4100 و 4400 کیلوگرم در هکتار بود و عملکرد شلتوک در کاشت نیمه مکانیزه در مقایسه با کاشت سنتی از ثبات بیش تری برخوردار بود. نتایج این تحقیق نشان داد که کاشت نیمه مکانیزه برنج منجر به کاهش مصرف 20 کیلوگرم در هکتار بذر و حدود 65 درصد نیروی انسانیدر مقایسه با روش کاشت سنتی شده و با مکانیزاسیون بیش ترموجب افزایش عملکرد شلتوک شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
485 تا 502
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!