محاسبه تعداد حیوانات آزمایشگاهی مورد نیاز در پژوهش با تاکید بر اصول اخلاقی کاهش تعداد حیوانات مورد استفاده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مه مترین سوال هایی که به طور معمول در نخستین مراحل طراحی یک پروژه حیوانات آزمایشگاهی مطرح می شود، موضوع تعداد حیوانات مورد نیاز است. در حقیقت تعداد حیوانات استفاده شده مشابه یک شمشیر دو لبه اثر کرده و همزمان می تواند قدرت علمی یک پژوهش و میزان اخلاقی بودن آن را تعیین کند. بر این اساس، محاسبه صحیح تعداد حیوانات از اهمیت بسزایی برخوردار است.  روش ها: در مقاله حاضر روش های مختلف محاسبه تعداد حیوانات، مرور شده و آموزش داده می شود. در ابتدا درک صحیحی از پارامترهای آماری استفاده شده برای محاسبه تعداد حیوانات ایجاد می شود. سپس فلسفه «محاسبه تعداد حیوانات» تشریح شده و در ادامه روش ها و ابزارهای استفاده شده برای محاسبه تعداد «واحد آزمون» ارائه می شوند. آنگاه روش های مختلف تعیین تعداد واحدهای آزمون در گروه ها بررسی شده و در نهایت نحوه محاسبه تعداد حیوانات مورد نیاز، حسب تعداد واحدهای آزمون، ترکیب گروه ها و احتمال ریزش حیوانات از مطالعه، ارائه می شود.  یافته ها: دو روش اصلی محاسبه تعداد حیوانات )روش های آنالیز توان و برابرسازی منابع( با توجه به اصول اخلاقی کاهش تعداد حیوانات در مطالعه ها، ارائه شدند.  مزایا و معایب هر یک از روش ها مورد بحث قرار گرفته و یک فایل صفحه گسترده برای محاسبه تعداد حیوانات در اختیار خوانندگان قرار گرفت.  نتیجه گیری: تعداد حیوانات استفاده شده می تواند ابعاد متعدد مطالعه های تجربی را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، تعیین صحیح تعداد حیوانات در مطالعه ها از قوانین قطعی و غیر قابل تغییر پیروی نمی کند. برای حصول بهترین نتیجه لازم است پژوهشگران واجد اطلاعات مناسب در زمینه آمار، دانش حیوانات آزمایشگاهی، قوانین اخلاقی استفاده از حیوانات و قضاوت علمی صحیح باشند. ​
زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!