پینو: یک سامانه توصیه گر با استفاده از کاوش در سیاهه های وب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سامانه های توصیه گر در وبگاه ها شخصی سازی وب را به صورت هوشمند و برخط با ارائه پیشنهادهایی به کاربران انجام می دهند. این سامانه ها را می توان با مدل سازی شیوه های دسترسی کاربران با استفاده از کاوش در سیاهه های وب ایجاد نمود. به بیانی دیگر می توان الگوهای دسترسی کاربران را با روش های داده کاوی از سیاهه های وب استخراج کرد؛ سپس به کاربران بر پایه این الگوها پیشنهاد داد. سامانه های توصیه گر گوناگونی مبتنی بر کاوش در سیاهه های وب ایجاد شده اند اما هنوز بهبود کارایی و پیچیدگی آن ها موضوعی چالش برانگیز است. در این مقاله، سامانه توصیه گری بنام پینو مبتنی بر کاوش در سیاهه های وب به همراه رویکرد جدیدی برای استخراج الگوهای دسترسی در آن ارائه شده است. در این رویکرد ابتدا شیوه های دسترسی کاربران با گرافی جهت دار و وزن دار مدل می شوند. صفحات، راس های این گراف و یال ها نشان دهنده ارتباط بین آن ها بر اساس تکرارهای با هم صفحات هستند. وزن یال ها بر اساس معکوس احتمال شرطی مشاهده صفحات با در نظر گرفتن ترتیب آن ها محاسبه می شود سپس صفحات با بخش بندی گراف شیوه های دسترسی کاربران بر پایه کوتاه ترین مسیرها خوشه بندی می شوند. پیشنهاددهی بر پایه این الگوها با پیچیدگی زمانی ثابت و سازگار با فراموش کاری پروتکل HTTP انجام می گیرد. سامانه پینو بر روی سیاهه های یک سرور مورد ارزیابی قرار گرفته است. اثربخشی پیشنهاددهی با معیارهای قابلیت پیشنهاددهی، پیشنهادهای درست، دقت و پوشش ارزیابی شده است. نتایج ارزیابی نشان دهنده توانایی سامانه پینو در بهبود کیفیت پیشنهادها است به گونه ای که میانگین همساز بین این معیارها در سامانه پینو به 57% رسیده که نسبت به سامانه های پیشین 12% بهبود یافته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
763 تا 776
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!