جمعیت اصلاح شده یونجه« امید» مخصوص کشت در مناطق گرمسیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
برای معرفی این جمعیت از از گزینش دوره ای استفاده شده است. به این منظور در سال 1369 نسبت به جمع آوری 49 اکوتیپ یونجه از سرتاسر کشور و کشت در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اقدام گردید. پس از مقایسه در سال 1372 تعداد 20 اکوتیپ انتخاب و اقدام به تهیه حداقل 100 قلمه ساقه از بوته-های قوی هر اکوتیپ گردید. کلیه قلمه های انتخابی پس از ریشه دار شدن در خطوط جداگانه کشت و 20 نمونه بذر بدست آمد. پس از کشت 20 نمونه بذر و مقایسه عملکرد در سال 1374 تعداد 8 اکوتیپ حذف و بذر 12 اکوتیپ بطور جداگانه برداشت و در سال 1375 در منطقه ایزوله کشت گردید. مقایسه انجام شده منجر به حذف 6 اکوتیپ دیگر گردید. پس از گرده افشانی باز بین 6 اکوتیپ باقی مانده، در سال 1377 جمعیت اصلاح شده به صورت متناوب تا سال1384 در مزارع ایزوله کشت، مراقبت و بذر گیری گردید. این جمعیت طی سال های 1385 تا 1389 با اکوتیپ های برتر مناطق گرمسیری شامل بغدادی، نیک شهری، بمی، یزدی و مساسرسا به مدت چهار سال مقایسه گردید. نتایج نشان داد اکوتیپ اصلاح شده یونجه گرمسیری با مجموع عملکرد ماده خشک 31/19 تن در هکتار ، بیش ترین عملکرد را داشت و اکوتیپ های گرمسیری مساسرسا، بمی، بغدادی، یزدی و نیک شهری به ترتیب با عملکرد معادل 79/17، 63/17، 77/16، 58/15، و 85/14 تن در هکتار در رده های بعدی قرار گرفتند. این جمعیت در طول مدت آزمایش از نظر بیماری های رایج در منطقه مانند زنگ یونجه، لکه آجری و لکه قهوه ای مورد بررسی وحساسیت خاصی مشاهده نگردید. با توجه به برتری عملکرد و عدم حساسیت به بیماری ها این جمعیت به نام یونجه "امید" نام گذاری و جهت کشت در مناطق گرمسیری توصیه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1891934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!