تولید زیستی نانوذرات نقره با استفاده از قارچ Aspergillus flavus و بررسی برخی عوامل موثر بر آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
قارچ ها، منابع آنزیمی برای کاتالیز واکنش های ویژه ای هستند که به ساخت نانوذرات غیرآلی منجر می شوند و استفاده از قارچ ها در حال توسعه است. قارچ LinkAspergillus flavus پتانسیل زیادی برای سنتز خارج سلولی نانوذرات نقره دارد و به علت رشد سریعی که این قارچ در محیط ساده دارد، استفاده از آن در مقایسه با سایر روش ها بسیار ارزان است. مواد و روش ‏‏ها: تولید نانوذرات نقره با افزودن نیترات نقره 1 میلی مولار به عصاره سلولی قارچ A. flavusانجام شد. وجود نانوذرات به طور چشمی و با توجه به تغییر رنگ عصاره و طیف سنجی نور فرابنفش- مرئی تایید شد. بررسی های بیشتر با روش های XRD، FTIR و TEM انجام شدند. پایداری نانوذرات بیوسنتز شده و اثر محیط کشت و غلظت نیترات نقره روی تولید نانوذرات نیز بررسی شد.
نتایج
رنگ عصاره سلولی قارچ از بیرنگ به قهوه ای تغییر یافت که تولید خارج سلولی نانوذرات نقره را نشان می دهد. داده های طیف سنجی، وجود پیک در 420 نانومتر را نشان دادند که ویژه نانوذرات نقره است. طیف حاصل از پراش اشعه ایکس نیز ماهیت کریستالی نانوذرات تولیدشده را نشان داد. بررسی شکل و اندازه نانوذرات با TEM مشخص کرد نانوذرات نقره تولید شده کروی شکل و پراکنده هستند و میانگین اندازه آنها 2/18 نانومتر است. نانوذرات نقره حاصل تا 11 ماه پایداری نشان دادند و تجزیه وتحلیل FTIR، حضور پروتئین ها را، عامل پایدارکننده ای نشان داد که نانوذرات نقره را احاطه می کند. محیط سیب زمینی دکستروز (PDB) کارایی زیادی در تولید نانوذرات نقره داشت و میزان بیوسنتز با افزایش غلظت نیترات نقره افزایش یافت. بحث و نتیجه‏ گیری: نانوذرات حاصل در پژوهش حاضر علاوه بر ماهیت کریستالی، اندازه به نسبت کوچک و یکنواختی زیادی که داشتند به علت پوشش یافتن با پروتئین های ترشح شده از قارچ به شدت پایدار بودند. این میزان پایداری تاکنون گزارش نشده است و این امکان وجود دارد که روش یادشده به عنوان روشی زیست سازگار و سبز جایگزین روش های فیزیکی و شیمیایی معمول شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!