بررسی انواع رنگ های خوراکی مصرفی در قنادی های شهرستان تویسرکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
رنگ های مصنوعی دسته مهمی از افزودنی های مورد استفاده در فرآورده های غذایی می باشند که به دلیل عوارض مصرف آن ها برسلامتی مصرف کنندگان، نیاز به نظارت کافی در استفاده دارند. هدف از این مطالعه تعیین نوع و فراوانی رنگ های مصرفی در تولید شیرینی های قنادی های شهرستان تویسرکان می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی می باشد که به بررسی نوع رنگ های مصرفی در شیرینی های قنادی های شهرستان تویسرکان پرداخت. در مجموع 80 نمونه اعم از شیرینی خشک و تر از 17 قنادی به صورت تصادفی جمع آوری شد. مراحل آزمایش شامل چربی زدایی نمونه، خالص سازی و تعیین نوع رنگ با روش کروماتوگرافی لایه نازک انجام گردید. تمام نمودارهای مورد استفاده در این مطالعه توسط نرم افزار اکسل (2013) رسم گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که از 80 نمونه، 17 نمونه فاقد رنگ، 15 نمونه دارای رنگ طبیعی، 44 نمونه دارای رنگ مصنوعی مجاز و 4 نمونه دارای رنگ مصنوعی غیرمجاز بودند. همچنین از رنگ های مصنوعی، 12 نمونه دارای رنگ کینولین یلو، 10 نمونه دارای رنگ سانست یلو، 8 نمونه دارای رنگ آزوروبین، 5 نمونه دارای رنگ برلیانت بلو، 5 نمونه دارای رنگ یونسیو R4 و 4 نمونه دارای رنگ آلوراد بودند.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بخشی قابل توجهی از رنگ های مورد استفاده در قنادی های تویسرکان غیر مجاز می باشند. بنابراین پیشنهاد می شود که سهم استفاده از رنگ های مصنوعی را با ایجاد محدودیت در توزیع و پخش، کنترل بیشتر سازمان مسئول بخصوص بخش های بهداشتی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!