مقایسه مدل های برنامه ریزی ژنتیکی و مدل درختی M5 در پیش بینی خشک سالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خشک سالی، به عنوان یک حادثه ناگوار طبیعی، به طور مستقیم جوامع را از طریق تغییرات در دسترسی به منابع آب تحت تاثیر قرار می دهد. برای درجه بندی شدت خشک سالی، شاخص های متعددی وجود دارد که از میان آن ها، شاخص خشک سالی موثر (EDI) و شاخص بارش استاندارد (SPI) کاربرد فراوانی دارند. در این پژوهش، برای پیش بینی خشک سالی از داده های بارش دو حوضه واقع در استان های همدان و لرستان برای محاسبه شاخص SPIو شاخص EDI بهره گرفته و برای پیش بینی پدیده خشک سالی از دو مدل برنامه ریزی ژنتیکی و مدل درختی M5 استفاده شد. بررسی های انجام گرفته نشان داد که این مدل ها توانایی خوبی در پیش بینی پدیده خشک سالی داشتند و از دقت مناسبی برای مسائل پیش بینی برخوردار هستند. از دیگر مزیت این مدل ها، ارائه فرمول های ساده و صریح برای پیش بینی پدیده موردنظر است. ضریب تبیین در مدل M5 برای شاخص EDI در بهترین حالت 97/0 و در مدل برنامه ریزی ژنتیکی 95/0به دست آمد. همچنین ضریب تبیین برای شاخص SPI در بهترین حالت در مدل M5، 93/0 و در مدل برنامه ریزی ژنتیکی 83/0 حاصل شد. این مهم نشان دهنده این نکته است که مدل درختی M5 در مقایسه با مدل برنامه ریزی ژنتیکی از دقت بالاتری برخوردار بوده و به دلیل سادگی و قابل فهم بودن نسبت به مدل برنامه ریزی ژنتیکی دارای برتری نسبی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!