اثر پوشاندن میوه قبل از برداشت بر برخی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و کیفیت انار رقم شیشه کب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
انار بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است؛ از اینرو، شدت تابش خورشیدی و دمای بالا در فصول گرم موجب بروز ناهنجاری های فیزیولوژیکی و افت کیفیت محصول می شود. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تاثیر زمان پوشاندن میوه (اوایل تیر و مرداد ماه) با رنگ های مختلف کیسه های پارچه ای (سفید و قهوه ای روشن) بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی میوه انار رقم شیشه کب بود.
مواد و روش ها
این آزمایش در شهرستان فردوس و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با پنج تیمار و چهار تکرار انجام شد. تیمارها شامل؛ شاهد (میوه بدون کیسه) ، پوشاندن میوه با کیسه سفید در تیر ماه، با کیسه قهوه ای روشن در تیر ماه، با کیسه سفید در مرداد ماه و با کیسه قهوه ای در مرداد ماه بود.
یافته ها
نتایج نشان داد پوشاندن میوه موجب کاهش ترکیدگی میوه شد، به طوری که بیشترین درصد ترکیدگی (2/56 درصد) در میوه های شاهد و کمترین میزان در میوه هایی که با کیسه های سفید در مردادماه پوشانده شده بودند، (03/7 درصد) مشاهده شد. درصد قهوه ای شدن آریل در میوه های کیسه شده افزایش معنی داری نسبت به میوه های بدون کیسه نشان داد، به طوری که بیشترین میزان آن در میوه هایی که با کیسه های سفید در مردادماه پوشانده شده بودند (13/20 درصد) و کمترین در میوه های بدون کیسه (66/1 درصد) مشاهده گردید. پوشاندن میوه اثر معنی داری بر وزن، حجم و چگالی آب میوه، وزن تازه پوست و ضخامت پوست در میوه های پوشانده شده نسبت به میوه های کیسه نشده (شاهد) نداشت اما زمان پوشاندن میوه بر وزن و حجم آب میوه اثر معنی داری داشت. به طوری که بیشترین وزن و حجم آب میوه در میوه هایی که در تیر ماه کیسه شده بودند مشاهده شد. پوشاندن میوه موجب کاهش میزان آنتوسیانین آب میوه شد. میوه های کیسه نشده (شاهد) بالاترین میزان آنتوسیانین و میوه هایی که با کیسه قهوه ای روشن در مرداد ماه کیسه شدند کمترین میزان آنتوسیانین را داشتند. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین درصد فعالیت آنتی اکسیدانی مربوط به میوه های بدون کیسه و کمترین آن در میوه هایی که با کیسه قهوه ای روشن در مرداد ماه کیسه شدند بود.
نتیجه گیری
کیفیت خوب محصول به وسیله کاهش میزان ترکیدگی میوه بهبود می یابد که این امر قیمت محصول و بازارپسندی آن را افزایش می دهد. از سوی دیگر میوه های ترک خورده برای بازار نامناسب هستند و انبارمانی پایینی دارند جالب اینکه پوشاندن میوه توانست تا حدودی این عارضه را کاهش دهد. اگر چه در این پژوهش میزان آنتوسیانین و آنتی اکسیدان که از مهمترین شاخص های تغذیه ای و دارویی انار محسوب می شوند، تحت تاثیر دمای بالا و تابش کم، کاهش یافت. با وجود این، می توان با انتخاب مناسب و دقیق نوع کیسه، رنگ کیسه و زمان انجام پوشاندن میوه و همچنین تعیین زمان حذف کیسه قبل از برداشت، علاوه بر داشتن کیفیت ظاهری خوب و مطلوب، بلکه کیفیت تغذیه ای و دارویی مناسب دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1892863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!