پیش‎بینی تغییرات سطح آبخوان زیرزمینی دشت یزد-اردکان با استفاده از مدل های شبکه عصبی و مدل تجزیه رگرسیون چندگانه خطی هیدروگراف آبخوان

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در طول قرن‎های اخیر، منابع آب زیرزمینی به‎عنوان یکی از اصلی‎ترین منابع تامین کننده آب مورد نیاز جوامع انسانی به‎شمار می‎آیند. متاسفانه استحصال بی‎رویه آب از این منابع، در بسیاری از مناطق باعث سیر نزولی سطح آب شده است و ادامه این روند، موجب تهدید جدی برای اکوسیستم و جوامع انسانی موجود در منطقه می‎شود. دشت یزد-اردکان، یکی از کانون‎های بحرانی از نظر روند نزولی آب‎های زیرزمینی محسوب می‎شود. در تحقیق حاضر آینده‎نگری سطح آبخوان اصلی یزد-اردکان، از نظر تغییر اقلیم و برداشت‎های انسانی برای دوره 2034-2016 انجام شد. به‎منظور بررسی تغییر اقلیم در منطقه مطالعاتی، از سناریوهای مدل HadCM3 و نرم‎افزار Lars-WG استفاده شد. مدل‎سازی سطح آبخوان نیز، با متغیرهای اقلیمی و روند افت قبلی سفره، توسط انواع شبکه عصبی و مدل تجزیه رگرسیون چندگانه خطی هیدروگراف آبخوان (HARTT) انجام شد. صحت‎سنجی مدل‎های به‎کار رفته نشان داد، مدل HARTT توانایی مناسبی در مدل‎سازی و پیش‎بینی نوسانات آبخوان دارد. به‎کارگیری این مدل در آینده‎نگری آبخوان نشان داد، در صورت ادامه روند فعلی برداشت بی‎رویه از ذخیره آبخوان، تا پایان سال 2033، افت نه متری سطح آبخوان را خواهیم داشت. ادامه این وضعییت، تخریب جدی ذخایر زیرزمینی را از نظر کمی و کیفی دربر خواهد داشت. لذا با توجه به وضعیت نامناسب اقلیمی و منابع آب بحرانی در منطقه، پیشنهاد می‎شود دولت‎مردان و تصمیم‎گیران، در تدوین چشم‎اندازهای آتی منطقه، این مساله را در نظر داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!