علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه های مجازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
هر کاربر ایرانی طی شبانه‎روز زمان زیادی را در شبکه های مجازی می‏گذراند. برای کاربران این شبکه ها، شبه جامعه یا جامعه مجازی جایگزین جامعه واقعی می شود و بازتولید فرهنگ روزمره جهان واقعی در فضای مجازی متبلور شده است. این فرهنگ مجازی، در برابر فرهنگ رسمی قراردارد که عرصه وسیعی از اطلاعات و کردهای معنایی را ایجاد می کند. این کنش‎گران انگیزه ها، نیازها، تشخیص ها، کمبودها، محدودیت ها، تقاضاها و تحمیل های سازمان اجتماعی خاص خود را دارند که در شبکه‏های مجازی، همراه آن‎هاست. این تحقیق در صدد شناسایی علل گرایش کاربران ایرانی به شبکه های مجازی است.
روش تحقیق از نوع کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام‎ شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‎ای و مصاحبه استفاده شد. جامعه آماری شامل اساتید، صاحب نظران و خبرگان علوم ارتباطات، فن‎آوری اطلاعات، علوم اجتماعی ، روانشناسی اجتماعی ، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و مردم شناسی و همچنین ، کاربران فعال (مدیران گروه ها، کانال ها یا صفحات پربازدید در تلگرام، اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و غیره) است. 25 نفر برای نمونه انتخاب شدند و مصاحبه از ایشان صورت گرفت. برای انتخاب مصاحبه شوندگان، ابتدا از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی و سپس از روش نمونه گیری گلوله‎برفی استفاده شد. ساخت مدل نهایی شبکه مضامین با نرم افزار MAXQDA انجام گرفت.
نتایج حاصل از یافته‏های تحقیق در خصوص علل گرایش کاربران به شبکه های مجازی در 10 مضمون اصلی؛ جذابیت، تازگی و نوآوری، خودشیفتگی و نمایش خود، هویت های مجازی چندگانه، رفع نیازهای متنوع، رفع خلاهای ارتباطی و اطلاعاتی، رفع محرومیت و محدودیت، ارتباط شبکه‎ای و تعاملی، ارتقاء آگاهی اجتماعی، مشارکت شهروندی و توانمندی اقتصادی طبقه بندی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!