اثر اسانس های گیاهی مرزه، آویشن، لیموترش و 8- هیدروکسی کینولین سیترات بر عمرگلجایی گل بریدنی سوسن دورگه (Longiflorum × Asiatic hybrids) رقم ’سبدازل‘ تحت شرایط انبارداری خشک و مرطوب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سوسن یکی از مهم ترین گل های بریدنی تجاری می باشد و به علت انسداد آوندی عمرگلجایی کوتاهی دارد. از طرفی استفاده از مواد شیمیایی جهت افزایش عمر پس از برداشت، اثرات منفی بر محیط زیست و سلامتی انسان در بر دارد. در این پژوهش فعالیت ضدقارچی اسانس های 3 گیاه مرزه، لیموترش و آویشن به منظور جایگزینی مواد شیمیایی مورداستفاده در محلول گلجایی بررسی شدند. با روش تقطیر با آب اسانس استخراج و توسط دستگاه GC–MS ترکیبات آن شناسایی گردید. لیمونین ترکیب اصلی اسانس لیموترش و کارواکرول ترکیب اصلی اسانس های آویشن و مرزه بود. این پژوهش به بررسی اثر اسانس های گیاهی مرزه، آویشن، لیموترش و 8- هیدروکسی کینولین سیترات (250 میلی گرم در لیتر) همراه با ساکارز 3 درصد بر عمرگلجایی سوسن پرداخت. در تیمار کنترل از ساکارز 3 درصد استفاده شد. بدین منظور گل های شاخه بریده به مدت 12 ساعت در محلول گلجایی قرارگرفته و سپس به صورت خشک و یا مرطوب (در آب مقطر) بسته بندی شده و در دمای 8 درجه سانتی گراد به مدت 15 روز قرار گرفتند. در ادامه به مدت 10 روز در دمای اتاق نگهداری شدند و پس از آن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که استفاده از اسانس ها و 8- هیدروکسی کینولین سیترات نسبت به تیمار شاهد سبب بهبود ویژگی های مثبت و عمرگلجایی گردید. گرچه در بین تیمارها، 8- هیدروکسی کینولین سیترات و اسانس آویشن سبب حفظ بیشتر تعادل آبی گل شاخه بریده گردیدند و علاوه براین سبب جلوگیری از تجزیه کلروفیل، آنتوسیانین، فنول و کربوهیدرات ها شدند. همچنین این دو تیمار سبب حفظ بیشتر پروتئین کل و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی شدند. لذا می توان گفت که اسانس آویشن می تواند جایگزین مناسبی برای ماده شیمیایی 8- هیدروکسی کینولین سیترات در محلول نگهداری گل ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!