بررسی تاثیر ضداکسایشی عصاره پوست کیوی (Actinidia deliciosa L.) در مقایسه با ضداکساینده مصنوعی TBHQ بر پایداری اکسایشی روغن سویا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش عصاره پوست کیوی با استفاده از امواج فراصوت (پروب و حمام) استخراج و مقدار ترکیبات فنولی و فلاونوئید کل آن اندازه گیری شد. سپس اثر ضداکسایشی نمونه ای که بیشترین مقدار ترکیبات فنولی را داشت، بر روغن سویا بررسی شد. بیشترین ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی به ترتیب با 32/0±320 میلی گرم اسیدگالیک در گرم عصاره و 5/0±593/4 میلی گرم معادل کوئرستین در گرم عصاره، مربوط به عصاره استخراج شده به روش پروب فراصوت بود. این عصاره به طور جداگانه در سه سطح 1500، 2000 و 2500 میلی گرم در لیتر و همچنین ضداکساینده مصنوعی TBHQ در یک سطح 100 میلی گرم در لیتر به نمونه روغن سویای بدون ضداکساینده افزوده شد. اثر تیمارها در به تاخیر انداختن اکسیداسیون روغن خام سویا در دمای 63 درجه سانتی گراد در 16 روز و در طی زمان های (0، 2، 4، 6، 8، 10، 12، 14 و16 روز) گرمخانه گذاری، از طریق اندازه گیری اعداد پراکسید (PV) ، تیوباربیتوریک اسید (TBA) و دی ان مزدوج (CDV) ، مورد بررسی قرار گرفت. در تمام نمونه ها، نمونه شاهد که فاقد ضداکساینده بود بیشترین عدد پراکسید، تیوباربیتوریک اسید و دی ان مزدوج را از خود نشان داد. غلظت 2500 میلی گرم در لیتر عصاره پوست کیوی در پایدارسازی اکسایشی روغن سویا طی مدت زمان گرمخانه گذاری دارای اختلاف معنی داری (05/0P<) نسبت به TBHQ و سایر غلظت ها بود. بنابراین عصاره پوست کیوی می تواند به عنوان یک ضداکساینده طبیعی و جایگزین مناسب برای ضداکساینده های مصنوعی در صنعت غذا مورد توجه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!