بررسی نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) در نهج البلاغه

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
زمینه و هدف
از دیدگاه اسلام «نظارت» جایگاه مهمی در امور فردی و اجتماعی دارد. نظارت دارای انواع متعدد درونی (خودکنترلی) و بیرونی (دگرکنترلی) است. نظارت بیرونی به نظارت مردمی- حکومتی و نظارت حکومتی به درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می شود. نظارت یکی از مسائل مهمی است که تاکنون بر اساس دیدگاه ها و رویکردها و از زوایای مختلفی موردبررسی قرارگرفته است و ضرورت دارد که این موضوع از منظر منابع دینی نیز موردبررسی قرار گیرد. تحقیق حاضر بر همین اساس شکل گرفته و چگونگی نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) در نهج البلاغه را بررسی و تحلیل کرده است. روش تحقیق: این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، اهمیت و بر اساس رهیافت ها و راهبردهای روش شناسی تحلیلی و با استناد به نامه ها و خطبه های نهج البلاغه و کتب تفسیری ویژگی های حکومتی امام علی (ع) انجام شده است. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نه تنها زوایای مختلفی از سیره آن امام بزرگوار را به عنوان یک کارگزار دینی آشکار ساخت بلکه نشان داد که مولای متقیان علی (ع) از معدود رهبرانی است که ضمن ارائه راهکار های عملی به مسئولان نظامی و انتظامی بر مبنای آموزه های وحی الهی و سیره و سنت رسول الله (ص) ، از طریق دریافت گزارش ها و اطلاعات که برگرفته از نظارت شبکه ای، سیستمی، چندلایه و فراگیر بوده است با جدیت و سرعت، به تحلیل آن ها می پرداخت و پس از اطمینان از صحت وسقم قضایا، بی درنگ اقدام به اتخاذ تصمیمات قاطع می کرد. تقویت و اشاعه فرهنگ خودنظارتی مسئولان، ترغیب مسئولان به حمایت از طرح های نظارتی، بازنگری در ساختارهای نظارتی و ایجاد هماهنگی های لازم بین بخش های نظارتی، نظارت مستمر بر امور مسئولان نظامی و انتظامی از ضروریات نظارت بر عملکرد کارگزاران (مسئولان نظامی و انتظامی) است.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1893985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!