ارایه مدلی بین مدول دینامیکی و استاتیکی سنگ آهک در سازند آسماری براساس آزمون های آزمایشگاهی و برجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آگاهی از مدول تغییرشکل سنگ جهت طراحی سازه های ژئوتکنیکی و مدلسازی مخازن نفتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در حالت کلی جهت تعیین مدول تغییرشکل پذیری سنگ دو روش مخرب یا استاتیکی و غیرمخرب یا دینامیکی وجود داشته، لیکن باتوجه به زمان بر بودن و هزینه بالای روش های مخرب نسبت به افزایش عمق، استفاده از روش های غیرمخرب متداول تر می باشد. از آنجاییکه سازند آسماری بطور گسترده ای در بخش چشم گیری از غرب و جنوب غرب کشور رخنمون داشته و پروژه های مهندسی زیادی در این سازند اجرا و در دست مطالعه می باشد، بررسی خصوصیات ژئومکانیکی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. ارایه عمده روابط تجربی در زمینه ارتباط مدول های استاتیکی و دینامیکی باتوجه به مطالعات انجام شده در مناطق دیگر جهان و پراکندگی و مستقل بودن مطالعات انجام شده برروی سازند آسماری بدلیل وسعت زیاد آن از یک طرف و اهمیت سازند مذکور از نظر پروژه های نفتی و عمرانی از طرف دیگر، لزوم ارایه معیاری فراگیر حاصل از تمامی مطالعات انجام شده برروی سازند آسماری که بتواند بیان کننده ارتباط بین مدول های استاتیکی و دینامیکی در آن باشد را نمایان تر نموده است. در این راستا در مقاله حاضر با استفاده از مدول های بدست آمده از روش ژئوفیزیکی درون گمانه ای و مدول های استاتیکی بدست آمده از نتایج آزمایشگاهی سنگ سالم در تونل قلاجه واقع در سازند آسماری در استان ایلام، ارتباط بین مدول های دینامیکی و استاتیکی ساختگاه تعیین و سپس با بررسی تحقیقات و معیارهای ارایه شده قبلی در این سازند، رابطه ای فراگیر جهت بیان ارتباط بین مدول های استاتیکی و دینامیکی ارایه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
617 تا 634
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894312 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!