بررسی عددی و پارامتریک زمین نرم به سازی شده با ستون سنگی مسلح به ژئوگرید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تکنیک های مختلفی به منظور بهسازی خاک های نرم ارائه گردیده است. یکی از مناسب ترین روش ها استفاده از ستون های سنگی می باشد. ظرفیت باربری ستون های سنگی وابسته به احاطه کردن خاک نرم در یک سلول محیطی می باشد. از اینرو یکی از روش های مورد نیاز برای افزایش تنش دورگیر در ستونهای سنگی استفاده از قفسه های ژئوگرید است. در این مقاله، تاثیر قفسه های ژئوگریدی در بازسازی ستون سنگی و تاثیر پارامترهای مختلف از قبیل درصد جایگزینی، طول و سختی عناصر تسلیح در کاهش تغییرشکل زمین و افزایش ظرفیت باربری مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نتایج برای ستونهای سنگی با و بدون عناصر تسلیح ارائه گردیده است. به منظور تحلیل عددی خاک نرم بهسازی شده با ستون سنگی از نرم افزار PLAXIS 2D استفاده گردید. نتایج نشان داد که ظرفیت ستون سنگی با عناصر تسلیح افزایش یافته است. همچنین با افزایش طول و سختی عناصر تسلیح، ظرفیت باربری افزایش می یابد. در نهایت یک ضریب نسبت نشست براساس نسبت نشست زمین بهسازی شده به زمین بهسازی نشده ارائه گردیده است. زمین بهسازی شده با استفاده از ستون سنگی با و بدون عناصر تسلیح باعث کاهش نسبت نشست می شود. در نهایت مقدار نسبت نشست حاصل از این بررسی با رابطه ارائه شده توسط پوشاسب و مایرهوف در سال 1997 مقایسه گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
571 تا 598
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!