تجربه زیسته مدیران و معاونان آموزشی مدارس از لذت خدمت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بهره مندی از کارکنانی با ارائه خدمات باکیفیت و ارزش مدار از عوامل مهم ارتقاء کیفی سازمان می باشد. این خدمت ارائه شده، اگر همراه با لذت از خدمت باشد و رضایت خاطر خود کارمند را به همراه داشته باشد علاوه بر عملکرد بهتر سازمانی، عملکرد بهتر شخصی را نیز به دنبال خواهد داشت. پژوهش حاضر ضمن واکاوی تجارب خدمت کارکنان اجرایی مدارس، ادراک آنان را در مورد حس لذت از خدمت در مدارس مورد برسی قرار می دهد. این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش پدیدار شناسانه از نوع توصیفی، با 12 مشارکت کننده از میان مدیران و معاونان زن و مرد مدارس موفق تبریز به روش نمونه‎گیری هدفمند ملاک محور و با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت پذیرفته است. تحلیل داده ها بر اساس راهبرد هفت مرحله ای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل عمیق روایت‎های شرکت کنندگان، به شناسایی و دسته بندی 4 مضمون اصلی (ساختار محیط خدمت، انگیزه خدمت، ویژگی های شخصیتی، و ارتباط نوع شغل و لذت خدمت) و 9 زیر مضمون (تعامل کارکنان و همکاران، نقش مدیر، محیط آرام و کم تنش، رضایت مراجعان، مسائل مادی و معیشتی، منابع درونی لذت از خدمت، منابع بیرونی لذت از خدمت، دانش آموزان انسان هایی معصوم و دوست داشتنی، و معلمی و قابلیت های پیشرفت آن) منتج شد. نتایج نشان داد که مدیران و عوامل اجرایی مدارس علی رغم وجود مشکلات مربوط به مسائل معیشتی و انتقادات وارده به نحوه مدیریت سیستم آموزش وپرورش ایران، به دلیل ویژگی‎های منحصربه فرد محیط مدرسه، کار کردن و خدمت در آن را دوست داشته و از خدمت به دانش آموزان لذت می‎برند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894462 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!