تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مولفه های شخصیت با واسطه گری هویت قومی در تالش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
افراد همواره به دنبال درک این موضوع بوده اند که یک زندگی خوب چگونه بدست می آید و آن را همراه با بهزیستی و شادی می دانند. مفهوم «بهزیستی» به عنوان یک اصطلاح عمومی سلامت روانی در ادبیات روان شناسی به کار می رود.
هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مولفه های شخصیت با واسطه گری هویت قومی در تالش می باشد.
روش
300 نفر از افراد تالش واقع در منطقه گیلان در سال 95 زندگی می کردند. با روش نمونه گیری در دسترس و با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه هویت قومی سلگی، نسخه کوتاه شخصیت نئو، مورد آزمون قرار گرفتند. پژوهش حاضر جزء پژوهش های توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. داده های پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به بیان دقیق تر مدل خطی کلی است و با کمک نرم افزار لیزرل 8. 5 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج پژوهش نشان می دهد که مولفه های شخصیت بر روی بهزیستی روانشناختی در افراد اثرگذار هستند. البته با توجه به ضریب مسیر منفی روان رنجوری با بهزیستی روانشناختی، اثرگذاری این دو متغیر بر روی هم به صورت معکوس است. همچنین نتایج نشان داد که متغیر هویت قومی تنها برای مولفه وظیفه شناسی نقش واسطه ای ندارد و برای بقیه مولفه های شخصیت نقش واسطه ای در رابطه با بهزیستی روانشناختی را دارد.
بحث و
نتیجه گیری
بنابر نتایج این پژوهش، می توان چشم انداز روشنی را نسبت به میزان رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در میان اقوام ایرانی برای متخصصان ایجاد کرد و برای دست یابی به بهزیستی روانشناختی سالم به نوع حمایت اجتماعی و انسجام قومی افراد در گروه توجه ویژه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!