کاربرد مواد معدنی غیر متداول در بسترکشت و تاثیر آنها بر برخی از شاخص های کمی و کیفی گل مریم(Polianthes tuberosa L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گل مریم یکی از مهمترین گل های شاخه بریده در ایران و مناطق گرمسیری ونیمه گرمسیری جهان است که علاوه بر زیبائی، عطر دلپذیر آن سبب محبوبیت آن در بین مردم شده است. در این تحقیق اثر مواد معدنی افزوده شده به بستر کشت بر طول، وزن تر و خشک ساقه گل دهنده، طول گلچه، محیط سوخ دختری، وزن تر و خشک ریشه و میزان کلروفیل در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 13 تیمار در 3 تکرار در سال 1394 در گلخانه های تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، مورد بررسی قرار گرفت. خاک ارسالی از طرف تولید کننده گل مریم از شهر دزفول به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. خاک های معدنی فلدسپار، تالک، دولومیت و خاک معدنی توف با مقادیر حجمی %10، %20، %40 به بستر کشت که در همه تیمارها حاوی %20 کود پوسیده دامی و مابقی خاک زراعی بود، اضافه گردید. نتایج تجزیه واریانس داده ها نشان داد که کاربرد بستر حاوی %40 تالک باعث افزایش معنی دار طول، وزن تر و خشک ساقه و میزان کلروفیل گردید و بستر حاوی %10 خاک معدنی توف، طول گلچه را بطور معنی داری افزایش داد. محیط سوخ دختری و وزن تر و خشک ریشه به ترتیب در بسترهای حاوی %40 فلدسپار و 20% دولومیت افزایش معنی داری نشان دادند. براساس نتایج این مطالعه، تیمارهای %40 تالک، %20 دولومیت، %40 فلدسپار و %10 خاک معدنی توف، بیشترین تاثیر را بر بهبود ویژگی های رشدی گل مریم داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!