ارائه مدلی جهت اعتبارسنجی مدل بهینه سازی سبد سرمایه گذاری چند دوره ای با رویکرد کنترل ورشکستگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش به ارائه یک مدل ریاضی برای بهینه سازی سبد اوراق بهادار چند دوره ای با رویکرد کنترل ورشکستگی پرداخته شده است. اهداف بهینه سازی سبد اوراق بهادار چند دوره ای: 1- بیشینه سازی ارزش خروجی مورد انتظار سرمایه گذار 2- کمینه کردن ریسک انباشته 3- کمینه کردن عدم اطمینان بازده های سبد اوراق بهادار در طول دوره سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که دستیابی به این سه هدف تحت تاثیر دو محدودیت کنترل ورشکستگی و حداکثر و حداقل تعدیلات مقادیر سرمایه گذاری در طول دوره سرمایه گذاری بررسی شده است. الگوریتم ترکیبی بهینه سازی ازدحام ذرات ، به عنوان راه حل پیشنهادشده برای حل مدل در نظر گرفته شده است و نمونه ای عملی برای نشان دادن کاربرد مدل پیشنهادشده، ارائه گردیده است که شامل سبد اوراق بهاداری با 17 نوع سهام مختلف از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است که برای یک دوره سه ساله از سال 1393 تا سال 1395 بازده روزانه سهام این شرکت ها به عنوان ورودی مدل مورداستفاده قرارگرفته است. با استفاده از جدول تحلیل حساسیت، 3 حالت مختلف برای وزن های اهداف بهینه سازی سبد اوراق بهادار چند دوره ای تعیین شده است. درنهایت حالتی از سرمایه گذاری که سرمایه گذار به هر سه هدف بهینه سازی وزن برابر می دهد، مناسب ترین حالت برای بهینه سازی سبد اوراق بهادار چند دوره ای بوده است. به منظور اعتبار سنجی الگوریتم طراحی شده برای حل مدل، نتایج به دست آمده با دو الگوریتم دیگر مقایسه شده است. نتایج تجربی نشان داده است که الگوریتم پیشنهادشده توسط این پژوهش برای حل مدل، نسبت به دو الگوریتم مقایسه ای، مناسب تر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895205 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!