کاربر و کاربردپذیری سیستم های اطلاعاتی: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
به تناسبی که سیستم های اطلاعاتی با فراوانی در نظام سلامت نفوذ کرده اند؛ به همان اندازه کارآمد نبوده اند. بخش عمده ای از این ناکارآمدی مربوط به مشکلات کاربردپذیری این سیستم ها است. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف پژوهش حاضر؛ بررسی مفهوم کاربردپذیری، تعیین ارتباط آن با کاربر و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن می باشد.
منابع اطلاعات یا داده ها: این مطالعه مروری براساس جستجوی موضوعی از بانک های اطلاعاتیProquest ،Pubmed ،Google Scholar ، Science Direct و Scopus و نیز بررسی وب سایت ها و کتب تخصصی با کلیدواژه های مرتبط و استاندارد انجام شد.
روش های انتخاب برای مطالعه: در اثر جستجوی اولیه، متن کامل 50 مقاله، 12 کتاب و 6 مطلب علمی حاصل شد که با مطالعه دقیق این موارد، 34 مورد به دلیل شباهت محتوایی و تطابق با اهداف مطالعه انتخاب شد و در تدوین مقاله پایانی مورد استفاده قرار گرفت.
ترکیب مطالب و
نتایج
ایزو، کاربردپذیری را گستره ای تعریف می کند که یک محصول می تواند توسط کاربران مشخص برای دستیابی به اهداف همراه با کارایی، اثربخشی و رضایت مندی و در یک بستر مشخص مورد استفاده قرار گیرد. امروزه طراحان نرم افزارهای سیستم های اطلاعاتی سعی در مشارکت بیشتر کاربران دارند، به گونه ای که این سیستم ها، کاربرمدار باشند تا امکان ارتقای عملکرد کاربران را فراهم کنند. اصول این روش، درک نیازهای کاربر و محیط کاری، دخیل کردن کاربر، تعیین اهداف عملکرد کاربر، طراحی واسط مطابق اصول رفتاری و الگوهای رایج، اجرای تست های کاربردپذیری و اعمال ویرایش های نهایی قبل از ارائه نهایی واسط کاربری می باشد.
نتیجه گیری
در کاربردپذیری تلاش می شود تا با استفاده از خرد جمعی و دخیل کردن همه جانبه کاربران و آشنا کردن آن ها با مجموعه کارکردهای سیستم، آمادگی لازم برای پذیرش و استفاده بهینه از سیستم فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!