تسریع در اجرای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و تاثیر بازدارندگی آن بر کاهش تصادفات و تخلفات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

رانندگی بدون رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، نظم و امنیت هر جامعه ای را تهدید و باعث سلب آسایش و آرامش افراد آن جامعه می شود. با توجه به تصویب قانون جدید رسیدگی به تخلفات و افزایش 289درصدی تخلفات سال 95 نسبت به سال 89، بررسی تاثیر سرعت بخشیدن اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات بر کاهش تصادفات و تخلفات شهر تهران، هدف این تحقیق است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، روسای مناطق 26گانه پلیس راهور تهران بزرگ هستند؛ برای جمع آوری داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین سرعت بخشیدن در اجرای قانون و بازدارندگی از تصادفات و تخلفات تاثیر مثبت و معناداری وجود دارد. در نتیجه پیشنهاد می شود پلیس راهنمایی و رانندگی راه کاری را در جهت ابلاغ سریع تخلفات اعمال شده توسط دوربین های ثبت تخلفات، بازرسان نامحسوس و تخلفات دوبرگی در نظر بگیرد. مجهز شدن پلیس به امکانات و فناوری های روز جهت سرعت بخشیدن به ثبت تخلفات و سرعت در آگاهی دادن به مردم و اطلاع رسانی بخش های مهم قانون جدید از طریق رسانه های جمعی، هم چنین مجازات فوری و شدید در تخلفات حادثه آفرین مانند ضبط گواهی نامه، اعمال محرومیت های اجتماعی و توقیف خودرو در کاهش تخلفات و تصادفات بسیار موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896152 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!