تغییرات بیان پارالوگهای 3 ژن های HOX A-D در بیماری اندومتریوز: مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اندومتریوز یک بیماری شایع در زنان می باشد که هنوز اتیولوژی آن به خوبی شناخته نشده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. هیچ گونه شواهدی دال بر بیان و عملکرد ژن های 3´HOX در هر 4 خوشه ژنی در اندام های انتهایی و ارگان های لگنی از جمله رحم وجود ندارد. ژن های HOX در خوشه های A ،B ،C و D به 13 پارالوگ تقسیم می شوند.

هدف

این مطالعه جهت بررسی پروفایل بیان ژنی 5 پارالوگ ژن های HOX در 4 خوشه A، B، C و D در ضایعات اندومتریوزی و بافت یوتوپیک بیماران مبتلا به اندومتریوز نسبت به اندومتر زنان سالم طراحی گردیده است. موارد و

روش ها

نمونه های بافتی از 30 زن (15 بیمار مبتلا به اندومتریوز و 15 فرد سالم بدون ابتلا به اندومتریوز) که در سن باروری قرار داشتند و دارای سیکل قاعدگی منظم بودند، گرفته شد. هر دو نمونه یوتوپیک و اکتوپیک از یک فرد گرفته شد و نمونه های کنترل از طریق لاپاراسکوپی جهت عدم وجود ضایعات اندومتریوزی چک شدند. پروفایل بیان این ژن های پارالوگ HOX با استفاده از تکنیک qRT-PCR مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

این مطالعه افزایش بیان معنی دار تعدادی از ژن های HOXC و HOXD (HOXC4، HOXC5،HOXD1 و HOXD3) در بافت های اکتوپیک و یوتیپیک نسبت به گروه کنترل نشان داد. همچنین کاهش بیان معنی دار تمام ژن های پارالوگ HOXA و HOXB به جز HOXA1 در بافت اکتوپیک نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید.

نتیجه گیری

داده های این پژوهش یک الگوی بسیار وابسته به خوشه ژنی را در مورد بیان ژن های HOX در بافت های اکتوپیک و یوتوپیک نسبت به گروه کنترل نشان می دهد (افزاش بیان ژن های HOX در خوشه های C و D و کاهش بیان ژن های HOX در خوشه های A و B) بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که احتمالا تغییر در سطح بیان این ژن ها در بافت اندومتر در پاتوژنز اندومتریوز نقش دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
549 تا 556
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!