معرفی همبست (Nexus) و نقش آن در پایداری منابع

نویسنده:
چکیده:
پیش‏ بینی‏ های جهانی نشان می ‏دهد که با توجه به رشد جمعیت، توسعه اقتصادی، پیشرفت فناوری، شهرنشینی، تقاضای رو به رشد برای غذا و رژیم ‏های متنوع غذایی، تغییرات اقلیم، تخریب منابع و کمبود آب، تقاضا برای آب شیرین، انرژی و غذا در دهه ‏های آینده افزایش خواهد یافت (Hoff، 2011). در حال حاضر، کشاورزی با مصرف حدود 70 درصد از مجموع کل منابع آب شیرین جهان به عنوان بزرگترین مصرف‏ کننده آب به ‏حساب می ‏آید. آب برای تولید محصولات کشاورزی و در کل زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی و نیز برای تولید، حمل و نقل و استفاده از تمام فرم ‏های انرژی استفاده می‏ شود. در عین حال، تولید و زنجیره تامین مواد غذایی حدود 30 درصد از کل انرژی جهانی را نیز مصرف می‏ کند (FAO، 2014). انتظار می ‏رود که این وضعیت در آینده نزدیک، تشدید شود، زیرا پیش بینی شده است که تا سال 2050 به دلیل تفاضای بیشتر مواد مغذی و با کیفیت بهتر، 60 درصد غذای بیشتر تولید گردد. انرژی مصرفی جهان نیز سیری صعودی داشته به نحوی که تا سال 2035 نزدیک به 50 درصد و تا سال 2050 به میزان 80 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین پیش بینی شده است، هزینه‏ های تامین آب تا سال 2025 در کشورهای در حال توسعه، حدود 50 درصد و در کشورهای توسعه یافته، 18 درصد افزایش خواهد یافت (FAO، 2014). با افزایش فشار مصرف بر منابع و با وجود روابط پیچیده و اثرات متقابلی که منابع بر یکدیگر دارند، لزوم نگرشی نو در شناسایی و تحلیل این روابط برای پایداری منابع ارزشمند آب، خاک، انرژی و… غیرقابل انکار است. همبست آب و انرژی و غذا (WEFN) نگرشی است که این توانمندی را بدست می‏ دهد (Garcia و You، 2016).
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!