بررسی اثر عصاره هیدروالکلی کانابیس ساتیوا (حشیش) بر تمایز آدیپوژنیکی در سلولهای بنیادی مزانشیمی مغز استخوان موشهای صحرایی نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف: میلیون ها نفر در جهان از روانگردان هایی نظیر حشیش استفاده می نمایند. سلول های مزانشیمی مغز استخوان دارای کاربردهای فراوانی در مهندسی بافت و پزشکی ترمیمی می باشند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر عصاره ی حشیش بر توان تمایزی سلول های بنیادی مغز استخوان موش های صحرایی نر بالغ به بافت چربی انجام گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، سلول‏های بنیادی مغز استخوان موش صحرایی نر توسط فلاشینگ جداسازی و با بررسی مورفولوژی و روشRT-PCR با بررسی مارکرهای سطحی CD34 و CD45 و ژن های مربوط به CD73 و CD90 هویت مزانشیمی آن ها تایید و جهت بررسی توان تمایزی آنها به سلول های چربی در شرایط تیمار با حشیش نمونه های سلولی در معرض مقادیر30 تا 6000ng, ml حشیش قرار داده شدند و با استفاده از روش MTT دوز ng 100 انتخاب و پتانسیل تمایزی آدیپوژنیک سلول های تیمار یافته به کمک رنگ‏آمیزی اویل رد مورد بررسی قرار گرفت و نتایج با استفاده از آزمون های ANOVA و توکی آنالیز گردیدند.
یافته ها
نتایج نشان داد، سلول های استخراج شده در فلاسک ها غیرچسبنده بودند و از پاساژ یک به بعد تکثیر آنها سرعت بیشتری یافته و در پاساژ سوم سلول ها دوکی شکل شدند و با انجام RT-PCR حضورCD73 و CD90 و عدم حضور CD34 و CD45 نمایان گردیدند. تیمار با حشیش، تغییری در شکل سلول های بنیادی ایجاد نکرده و بعد از 10 روز قرارگیری در معرض محیط آدیپوژنیک ضمن افزایش زنده مانی، سیتوپلاسم آن ها از چربی انباشته گردید.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که حشیش بر تمایز سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان به سلول‏های چربی دارای تاثیر مثبت می‏باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!