ضرورت ارزیابی وضعیت سلامت روان؛ نگاهی روان شناختی به بهره وری منابع انسانی

پیام:
چکیده:

با توجه به اینکه نیروی انسانی مهمترین عامل در بهبود بهره وری سازمان می باشد که با بهبود روابط بین مدیر و کارکنان و همچنین نوآوری و خلاقیت می تواند زمینه ساز ارتقای بهره وری گردد لذا هدف از این پژوهش، ضرورت ارزیابی وضعیت سلامت روان: نگاهی روان شناختی بر بهره وری منابع انسانی می باشد.
جهت سنجش متغیرهای تحقیق، پرسشنامه استاندارد شده SCL-90-R با 90 سوال تدوین گردید. در این تحقیق، جامعه آماری کارکنان ستادی شرکت نفت فلات قاره ایران است که 100 نفر از کارکنان به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و از آنها به طور انفرادی آزمون گرفته شد و علایم اختلالات نه گانه روانی تعیین گردید.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد، 1/20 % افراد دست کم از علایم یک اختلال روانی رنج می برند که بیشترین میزان مربوط به تصورات پارانوییدی و وسواس به ترتیب با 39 % و 5/24 % فراوانی و کمترین میزان مربوط  به ترس مرضی و روان پریشی  با فراوانی به ترتیب  8 % و 13% بود.

نتایج:

مطالعه حاضر شیوع قابل توجهی از علایم اختلالات روانی را نشان می دهد که جهت ارتقای بهره وری در سازمان توسط مدیران باید مدنظر قرار گیرد، مداخله از طریق مشاوره و روان درمانی یکی از استراتژی هایی است که میتواند جهت کاهش فراوانی و شدت این علایم استفاده گردد. همچنین اجرای الزامات استاندارد ایزو 9001 می تواند در صورت اجرای صحیح به بهره وری سازمان و بهبود روند کارها اثرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!