توسعه محتوایی تولیدات نور

گفت و گو با قائم مقام محتوایی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی حجت الاسلام والمسلمین اکبر راشدی نیا
نویسنده:
چکیده:
محتوا، پادشاه فضای مجازی شناخته می‏شود؛ به گونه‏ای که هدف از طراحی و ساخت پایگاه‏ها و برنامه‏ها در این فضا، رساندن کاربران به محتوایی است که در آن قرار داده شده و کاربران نیز به منظور دستیابی به محتوا در اقسام گوناگون آن، پای در فضای مجازی می‏گذارند و هر کاربری که به محتوای دلخواهش برسد، کامیاب شده و هر توسعه‏دهنده‎ای که بتواند کاربران هدفش را به محتوای مطلوب رهنمون کند، ظفر یافته است. به همین جهت، می‏توان اذعان داشت که حکمران در این عرصه، محتواست. با وجود اهمیت کیفیت محتوا، بسیاری از برنامه‏نویسان و توسعه‏دهندگان در این عرصه، بیشتر همت خویش را معطوف معماری جذاب و زیباسازی صفحات و رابط کاربری برنامه‏ها یا پایگاه‏های خود می‏کنند؛ درحالی‏که آنچه سبب جذب کاربران است، در واقع، محتوای باکیفیت است. رقمی‎‏سازی منابع چاپی، زمینه‏ نوینی برای انسان گشود که عصر اطلاعات را شکل داد. در این عصر، هم‏هنگام با تنوع قالب‏های منابع الکترونیکی، ابزارهایی که مستلزم دسترسی به آن منابع (نشریات الکترونیک، تصاویر، گراف‎‏‏ها و نظایر آن) بودند نیز توسعه یافت. از سودمندی‏های بسیار گفته شده رقمی‏سازی، قابلیت جست وجو، دسترسی کم‏هزینه‏تر به منابع، ذخیره‏سازی و نگهداری کم‏هزینه است. با توسعه رشد سریع نشر الکترونیک، منابع وب و استفاده از وب به مثابه ابزار، در حال تغییر شیوه‏های زندگی و یادگیری کاربران است؛ درحالی که وب در مراحل نخستین، عمدتا برای استفاده از برنامه‏هایی که اطلاعات و منابع را به کاربران می‏داد، به کار می‏رفت. در این راستا، توسعه وب دو، و گسترش منابع باز و استفاده اشتراکی و توجه به محتواهایی که کاربران ایجاد می‏کنند و ابزارهای به اشتراک‏گذاری منابع مسیر وب تغییر کرد و این تغییر، به گسترش سریع و عمومیت منابع انجامید و این گونه، منابع الکترونیکی، بخش عمده‏ای از ادبیات جهانی را به خود اختصاص داد. در دنیای کنونی، محتوای فضای مجازی، از جنس سلطه است و باید در جنگ و رقابت محتوا در فضای مجازی، با شکستن انحصار محتوایی در دنیا، از مرزهای مجازی کشور حفاظت شود. بر پایه آمارهای مراجع معتبر، درصد اندکی از محتوای کل فضای مجازی، به زبان‏های عربی و فارسی است. همچنین، باید به این مسئله توجه داشت که تنها بخشی از این درصد ناچیز، محتوای مناسب و باکیفیت است. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، از نخستین مراکز تولید و عرضه متون رقمی در حوزه علوم اسلامی است که افزون بر تولید محتواهای رقمی، با تولید فراداده و نیز نظام‏های سازمان‏دهی محتوا، فرایند دسترسی به محتواهای رقمی شده را نیز آسان نموده است. آنچه در پیش می‏آید، گفت وگویی است با حجت الاسلام والمسلمین اکبر راشدی نیا، قائم مقام ریاست محترم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در امور محتوا که به تبیین کمیت و کیفیت مقوله محتوا در این مرکز می پرازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p1896809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!