کاربرد شاخص MAPO و JCQ در ارزیابی ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی و استرس های روانی-اجتماعی در بهیاران بیمارستان فسا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
اختلالات اسکلتی-عضلانی از مشکلات عمده در پرسنل بخش مراقبت بیمارستان است. از جمله دلایل مهم آن می‎توان به وظیفه جابه جایی بیمار و استرس های روانی-اجتماعی اشاره نمود. این مطالعه با هدف بررسی ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی و استرس روانی-اجتماعی ناشی از جابه جایی بیمار در بهیاران انجام شد.
روش کار
این مطالعه به صورت مقطعی در بین 56 نفر از بهیاران بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی فسا در سال 1396 انجام گردیده است. داده ها با استفاده از پرسشنامه نوردیک و چک لیست شاخصMAPO و پرسشنامه محتوای شغلی JCQ گردآوری گردید. از آمار توصیفی جهت توصیف متغیرها و آزمون کای اسکوئر جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در ناحیه کمر (4/71 %) و کمترین در ناحیه ران و گردن (4/46 %) بوده است. نتایج ارزیابی ریسک اختلالات اسکلتی- عضلانی به روش MAPO نشان داد که 9 بخش از 12 بخش بیمارستان (2/63 %) در سطح ریسک متوسط (سطح2) قرار دارند. همچنین میانگین امتیاز ابعاد نیازهای روانشناختی شغل و نیازهای فیزیکی بالا بوده و میانگین امتیاز بعد حمایت اجتماعی پایین بوده که نشان دهنده استرس بالا می باشد. همچنین نیازمندی های فیزیکی شغل (035/0=P) ، حمایت اجتماعی (002/0=P) و عدم امنیت شغلی (001/0=P) با سطوح ریسک MAPO رابطه داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته‎های مطالعه، شیوع کمردرد ناشی از جابه جایی بیمار در بهیاران بالا می باشد و همچنین بهیاران استرس های روانی- اجتماعی زیادی را تجربه می کنند لذا آموزش اصول ارگونومی و به کار بردن تجهیزات کمکی در حمل و جا به جایی بیمار توسط بهیار و همچنین کاهش عوامل استرس زا مانند نیازهای روانی و فیزیکی محیط کار، فقدان حمایت اجتماعی و عدم امنیت شغلی توسط مسئولین امر می توان در جهت کاهش ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی تلاش نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!