تاثیر آنی دو نوع کشش دینامیک سریع و آهسته بعد از اعمال خستگی عملکردی بر فلکشن زانو در بازیکنان والیبال مرد حرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر آنی دو نوع کشش حاد با سرعت های متفاوت بعد از اعمال خستگی عملکردی بر حداکثر فلکشن مفصل زانو هنگام فرود در بازیکنان والیبال مرد حرفه ای بود.
روش بررسی
از بین تمامی بازیکنان والیبال شهر کرمان که در دامنه سنی 18 تا 23 سال قرار داشتند، 36 نفر با میانگین± انحراف استاندارد (سن = 1/2±6/20 سال، قد= 5/6 ± 9/185 سانتی متر، وزن= 8±2/77 کیلوگرم) به صورت هدفمند و در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب و به طور تصادفی در 3 گروه 12 نفری کشش دینامیک آهسته، کشش دینامیک سریع و کنترل قرار گرفتند. به منظور اعمال خستگی، از پروتکل خستگی عملکردی ورزش والیبال و جهت ریکاوری از دو نوع کشش دینامیک با سرعت آهسته و سریع استفاده گردید.
یافته ها
آزمون آنالیز مکرر ترکیبی نشان داد که خستگی در همه گروه ها باعث کاهش معناداری در حداکثر فلکشن مفصل زانو در پیش آزمون و پس آزمون شده است؛ اما بعد از اعمال پروتکل ریکاوری تنها در گروه دینامیک آهسته در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری مشاهده شد (001/0=P). این آزمون تفاوت معناداری را بین هیچ کدام از گروه ها نشان نداد (430/0= P).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که کشش دینامیک آهسته می تواند در پایان مسابقه و تمرین به عنوان یک روش ریکاوری مناسب برای ورزشکاران به ویژه بازیکنان والیبال برای از بین بردن اثر خستگی مناسب باشد. بازیکنان والیبال می توانند برای ارتقاء عملکرد و جلوگیری از آسیب های اندام تحتانی به خصوص رباط صلیبی قدامی روش کشش دینامیک آهسته را مورداستفاده قرار دهند. اما کشش دینامیک سریع ریکاورکننده مناسبی برای ورزشکاران والیبال نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!