طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از سیاست¬های راهبردی فصل هشتم سند اسلامی شدن دانشگاه¬ها در حوزه نظام مدیریتی، تربیت و انتخاب مدیرانی با تاکید بر شایسته¬سالاری است. در راستای این سیاست، پژوهشی با هدف «طراحی الگوی جامع شایستگی مدیران دانشگاهی جهت تحقق اهداف کلان دانشگاه اسلامی» انجام شده که نتیجه آن مقاله حاضر می باشد. روش شناسی: با توجه به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی یا آمیخته و از دو تکنیک روش دلفی¬فازی و نظریه مفهوم¬سازی بنیادی چندگانه بهره گرفته شده است. جهت گردآوری اطلاعات، پس از شناسایی 108 شایستگی¬ از طریق مطالعات کتابخانه¬ای؛ در مرحله نخست، از 30 خبره دانشگاهی مصاحبه¬ای با 4 سوال به-عمل آمد و پس از غربال¬گری و یکپارچه¬سازی شایستگی¬های شناسایی¬شده توسط خبرگان؛ در مرحله دوم، پرسشنامه¬ای تخصصی با 82 سوال برای تعیین شایستگی¬های مطلوب میان 60 نفر از خبرگان دانشگاهی، توزیع گردید. یافته ها و
نتیجه گیری
پس از گردآوری پرسشنامه¬ها، به¬کمک تکنیک دلفی¬فازی، 61 شایستگی با اعداد قطعی بالاتر از 8/0، به¬عنوان شایستگی¬های مطلوب تعیین شد؛ در گام بعد، شایستگی¬های مطلوب به¬روش نظریه مفهوم¬سازی داده¬بنیاد چندگانه در 6 دسته اصلی از جمله شایستگی¬های: 1) ارزشی و اعتقادی، 2) فردی و شخصیتی، 3) علمی و فناورانه، 4) مدیریتی و اجرایی، 5) ارتباطی و میان¬فردی و 6) تحلیلی، ذهنی و فکری؛ کدگذاری، دسته¬بندی و در نهایت الگوی شایستگی براساس آن طراحی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!