گفتمان رهبران انقلاب ایران در مواجهه با جریان های تروریستی دهه 60 و 90 جمهوری اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقاله حاضر در پاسخ به این سوال که وجه تمایز و تشابه جریان های تروریستی ج. ا. ایران در دهه 60 و 90 بر پایه دیدگاه آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای چیست؟ در چارچوب روش تحلیل گفتمان این فرضیه را مطرح می کند که با وجود تفاوت در روش و ماهیت جریان های تروریستی دهه 60 و 90 در مقابله با ج. ا. ایران، آنها دارای هدف و اشتراک نظر در براندازی نظام می باشند (فرضیه). هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی جریان های تروریستی ج. ا. ایران در دهه 60 و 90 بر اساس دیدگاه های آیت… خمینی و آیت… خامنه ای است. در همین راستا یافته های این پژوهش که بر پایه روش تحلیل گفتمان سامان یافته (روش) ، حاکی از آن است که در بررسی دو گفتمان تروریستی دهه 60 و 90 بایستی گفت جریان تروریستی دهه 60 بیشتر دارای منشاء داخلی بود، اگرچه این جریان ابتدا اساسی، اسلامی داشت، اما ضعف تئوریک رهبران اولیه آن به تدریج زمینه انحرافی عقیدتی این جریان را به سمت یک اسلام التقاطی فراهم ساخت و از اسلام به عنوان ابزاری در راستای اهداف خود استفاده نمود. این در حالی است که، جریان های تروریستی دهه 90 بیشتر با برنامه ریزی و طراحی در خارج از مرزها و در راستای منافع قدرت های جهانی با بهره گیری از گروه های افراطی به دنبال تحقق دولت اسلامی و احیای خلافت اسلامی بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1897643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!