دانش سنتی مرتبط با جنگل (بخش سوم: روش های بررسی)

پیام:
چکیده:
همان طور که در بخش های اول و دوم تشریح شد، دانش های سنتی مرتبط با جنگل (TFRK) دارای جایگاه ویژه ای نسبت به سیستم های دانش علمی جنگل داری هستند. یکی از موضوعات اصلی در سیستم های دانش، روش تحقیق و گردآوری داده ها است. به همین منظور در این نوشتار سعی خواهد شد مجموعه روش های بررسی و گردآوری داده ها در TFRK معرفی و نقاط قوت و ضعف آن ها بررسی شود.
1- مشاهده مشارکتی (Participant observation)مشاهده (Observation) از روش های قدیمی اطلاعات در مسائل اجتماعی است. مشاهده، روشی از جمع آوری اطلاعات است که دیدن را به عنوان ابزار اصلی مورد استفاده قرار می دهد. مشاهده ها، در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته مشاهده مشارکتی و مشاهده بدون مشارکت مشاهده کننده (Non-Participant observation) تقسیم بندی می شوند (سنجابی، 1390). مشاهده های بدون مشارکت شرکت کننده یعنی مشاهده هایی که تنها مشاهده انجام شده و پژوهشگر از بیرون به سیستم نگاه می کند. به عنوان نمونه، حضور در جنگل و مشاهده فعالیت ها می تواند چنین مشاهده ای باشد. مشاهده مشارکتی یک تعامل بدون ساختار (Unstructured interactive) برای مطالعه مردم محلی و فعالیت های آن ها است. منظور از تعامل بدون ساختار، نبود نظام و قاعده تدوین شده بین پژوهشگر و جامعه محلی در این روش است. پژوهشگر تلاش می کند پیرو فعالیت های یک یا چند نفر از جامعه محلی، همراه آن ها باشد و سعی می کند قسمتی از کارها را با هدف کمک به آن ها انجام دهد. به عنوان مثال، گله را همراه چوپانان به زمین های قابل چرا هدایت می کند یا در برداشت محصول های غیرچوبی با آن ها مشارکت می کند. نکته قابل توجه این است که اگرچه این روش بدون ساختار است، اما پژوهشگر برخی کنترل ها را در روش تحقیق انجام می دهد. به عنوان نمونه، تلاش می کند پرسش هایی را که پیش از پژوهش برای منطقه و فعالیت های مردم تهیه کرده، در خلال پژوهش از مردم بپرسد یا در حین انجام عملیات و در پایان هر روز کاری، تناوب عملیات های مختلف را بررسی و ابهامات خود را در روزهای بعد از مردم بپرسد…
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!