گیاهان از طریق هورمون اکسین با جنین هایشان صحبت می کنند

چکیده:
مدت هاست که مشخص شده، سیگنال های مادری، رشد و نمو جنین را در گیاهان تنظیم می کنند اما ماهیت این سیگنال ها ناشناخته بود تا اینکه دانشمندان کشف کردند گیاهان توسط هورمون هایی به نام اکسین رشد و نمو جنین هایشان را تنظیم می کنند. با وجود تفاوت بسیار در دو پدیده بارداری در انسان و رشد بذر در گیاهان، شباهت هایی نیز در این دو پدیده مشاهده می شود. به ویژه این که در هر دو پدیده جنین ارتباط نزدیکی با مادر دارد. در حیوانات، شبکه ی کاملی از سیگنال های مادری شناخته شده است که بر رشد و نمو جنین تاثیر می گذارد. دانشمندان موسسه علم و فناوری اتریش (IST: Institute of Science and Technology Austria) ، موسسه تکنولوژی اروپای مرکز (CEITEC: Central European Institute of Technology) و دانشگاه فرایبورگ دریافتند که هورمون گیاهی به نام اکسین یکی از سیگنال هایی است که توسط گیاه مادر ترشح شده و سبب تنظیم رشد و نمو جنین می شود. نتایج پژوهش آنها در مجله Nature Plants منتشر شده است. این تحقیق با همکاری جری فریمل (Jiri Friml) و گروهش، به ویژه هلن رابرت (Helene S. Robert) محقق CEITEC در برنو و گروه توماس لوکس (Thomas Laux) در دانشگاه فرایبورگ انجام شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!