نقش استعاره ها در تولید و درک نظام اجتماعی گفتمان نهج البلاغه: مطالعه موردی استعاره های حیوان بر مبنای نظریه زبان شناسی اجتماعی شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نهج البلاغه گفتمانی دینی متعلق به اوایل اسلام و مرجع سایر گفتمان های شیعی و حاوی نظامی اجتماعی مشتمل بر اخلاق و سیاست است که از سازوکارهای شناختی مختلف، از جمله استعاره، تشکیل شده است. برخی استعاره های نهج البلاغه، مانند استعاره حیوان (در اینجا شتر) ، مبتنی بر بافت جغرافیایی بلافصل شکل گیری آن گفتمان است. هدف این تحقیق بررسی نقش این استعاره در خلق و درک نظام اجتماعی موجود در نهج البلاغه بر اساس نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون (1980) در چهارچوب زبان شناسی اجتماعی- شناختی است. در این پژوهش عبارات استعاری مربوط به شتر از متن نهج البلاغه استخراج شده است تا بدانیم کدام ویژگی های حوزه مبدا شتر در خدمت نظام اجتماعی موجود در نهج البلاغه قرار می گیرد و این امر چگونه روی می دهد؟ افزون بر این، نگاشت های موجود میان دو حوزه شتر و انسان تا چه حد منسجم و ساختارمند عمل کرده اند. بررسی نگاشت های استعاری نشان می دهد که از اجزاء معنایی حوزه شتر، تنها از رفتار شتر و ارتباط با انسان برای ایجاد نظام اجتماعی استفاده شده است. همچنین، مفاهیم موجود در حوزه شتر برای خلق و درک مسائل اجتماعی اعم از اخلاقی و سیاسی، همچون مرگ و گناه، جهاد و ارزشمندی آن، فتنه و خطرات آن، دنیا و خطرات آن، حکومت و عواقب منفی آن، دشمن شناسی و لزوم آن، به شیوه ای بسیار منسجم مورد بهره برداری قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!