تحلیل آماری- دینامیکی تاشدگی های وردایست منطقه جنوب غرب آسیا در سال های 2000 تا 2015

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف بررسی آماری - دینامیکی تاشدگی وردایست در منطقه جنوب غرب آسیا بین سال های 2000 تا 2015 انجام شده است. تاشدگی های وردایست به کمک الگوریتم ارائه شده توسط شرلاک و همکاران (2014) و با استفاده از داده های میان یابی شده مدل IFS (Cy31r2) مربوط به ECMWF شناسایی شده اند. سری زمانی انواع تاشدگی وردایست نشان می دهد که فراوانی تاشدگی در دوره مورد مطالعه روند افزایشی دارد. توزیع فصلی تاشدگی وردایست نیز بیانگر آن است که بیشترین میزان فراوانی تاشدگی در فصل تابستان و کمترین مقدار آن در پاییز وجود دارد. در فصل تابستان، تاشدگی های کم عمق و متوسط و در زمستان، تاشدگی های عمیق فراوانی نسبی بیشتری دارند. نتایج ضریب همبستگی بین میانگین ماهانه فراوانی تاشدگی و کمیت های دینامیکی، نشان دهنده تاثیر ناپایداری کژفشار در تشکیل تاشدگی های زمستانه و تاثیر عوامل ترمودینامیکی در تاشدگی های تابستانه است. برای بررسی دینامیکی تاشدگی در فصل زمستان، ماه های ژانویه 2001 و 2004 و در فصل تابستان، ماه های ژوئن 2007 و 2015 که به ترتیب کمترین و بیشترین فراوانی را در بین ماه های متناظر داشتند، انتخاب و تحلیل شدند. بررسی شار افقی فعالیت موج تراز میانی وردسپهر در ژانویه 2004، همزمان با وجود یک چشمه موج قوی در غرب مدیترانه، وجود چاهه موجی را روی اروپا آشکار می سازد. در ژانویه 2001، شار فعالیت موج ضمن تضعیف به دو شاخه تقسیم شده که یکی از شاخه ها در عرض های میانی و دیگری در جنب حاره است. مولفه استواسوی شاخه جنوبی، سبب انتقال انرژی موج به نواحی جنوب غرب آسیا شده است. قوی و ضعیف بودن چشمه ها و چاهه های فعالیت موج در این دو ماه را می توان به ترتیب به فراوانی زیاد و کم تاشدگی وردایست مربوط دانست. در فصل تابستان، فعالیت موج عرض های میانی به شدت تضعیف شده است و همزمان با تقویت موسمی هند، در عرض های جنب حاره و روی اقیانوس هند، چشمه ها و چاهه های موج ضعیف تری شکل می گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!