تدوین منشور حقوق بیماران روان پزشکی در ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از آن جا که افراد مبتلا به اختلال روانی، بخش آسیب پذیری از اجتماع را تشکیل می دهند، آگاهی و دانش لازم درباره حقوق آنان، ضروری است.
روش کار
در تحقیق حاضر در فاز اول از بررسی متون و در فاز دوم از تکنیک دلفی استفاده شده است. در مرحله اولیه پس از استخراج کدهای اولیه که متشکل از 5 محور اصلی و 38 کد اخلاقی فرعی بوده است، سپس جهت دریافت نظرات، اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی در اختیار 15 روان پزشک و15 بیمار بالغ و یا قیم آنها، 15پرستار یا روان پرستار، 10 پزشک همراه با حقوقدانان و 10 روان شناس بالینی قرار گرفته است و از آنها درخواست بیان نظرات و اصلاحات شد. در اجرای راند دوم دلفی، کدهای اخلاقی مورد اصلاحات و پیشنهادات به صورت پرسش نامه تدوین گردید. پس از آن با اخذ نظر اساتید محترم راهنما و مشاور، منشور اخلاقی به صورت نسخه ی نهایی در 5 محور اصلی تدوین گردید.
یافته ها
منشور نهایی با5 محور اصلی شامل دریافت خدمات روان پزشکی با کیفیت مطلوب، دریافت اطلاعات لازم به نحو مطلوب، حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه ی بیمار در دریافت خدمات روانپزشکی، احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری و آگاهی و دسترسی به مراجع کارآمد در جهت رسیدگی به مطالبات بیمار در حوزه درمان روان پزشکی و 40 کد، تصویب شد.
نتیجه گیری
تدوین منشور حقوق بیماران روان پزشکی و آگاهی از آن، می تواند اثر مثبتی بر رعایت حقوق این بیماران داشته باشد و روابط بیماران با درمانگران را بهبود بخشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
382 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!