تحلیل موانع آموزشی- ترویجی توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی در شهرستان خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحقیق پیش رو از نوع تحقیقات پیمایشی و کاربردی بوده که هدف آن تحلیل چالش‏های توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی و شناخت جایگاه موانع آموزشی و ترویجی در بین کشاورزان شهرستان خرم آباد می باشد. جامعه آماری شامل دو گروه کارشناسان دارای سابقه مرتبط با مدیریت آب و کشاورزان دارای کشت‏های آبی در سال زراعی 1396- 1395 در شهرستان خرم آباد (7050=N) بود. از جامعه کارشناسان 38 نفر به صورت تمام شماری و از جامعه‏ کشاورزان 215 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. سپس کشاورزان به روش نمونه‏گیری چندمرحله ای انتخاب و داده‏های موردنیاز از آنان به وسیله‏ پرسشنامه گردآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه (در بخش موانع) به ترتیب، با استفاده ازنظرات کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ (761/0 =α) مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی موانع توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی به چهار دسته؛ ادراکی- نگرشی، اطلاعاتی- شناختی، خدماتی – حمایتی و آموزشی- ترویجی تقسیم بندی ‏شدند. نتایج آزمون من‏ویتنی نشان داد که از بین 18 مانع بررسی شده، فقط دو مانع "ارتباط ضعیف بین کارشناسان و کشاورزان در رابطه با کشت محصولات مقاوم به کم آبی" و "به روز نبودن آموزش های ترویجی با تغییرات الگویی کشت منطقه" به صورت معنی‏داری مانع توسعه کشت محصولات مقاوم به کم آبی به شمار نمی‏رفتند؛ اما مقایسه میانگین میزان وجود داشتن هر مانع در منطقه با میانگین میزان اهمیت همان مانع نشان داد که 16 مورد دیگر از این موانع به صورت معنی‏داری مانعی بر سر راه توسعه کشت این گونه محصولات در شهرستان خرم‏آباد به حساب می‏آیند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!