خودانگیزشی در مهارت شنیدار با از طریق آموزش فراشناخت عمل محور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشرفت مهارت شنیدار یکی از نیازهای اساسی آموزشی در زمینه فراگیری زبان دوم است و اهمیت مهارتهای فراشناخت در کمک به زبان آموزان برای مدیریت و خودانگلیزش بودن در حل مشکلاتشان اثبات شده است. با وجود اینکه آموزش فراشناخت توسط مطالعات پیشین متمایز شده اما به آموزش فراشناخت عمل محور بی توجهی زیادی شده است. بر این پایه، مطالعه حاضر کارآمدی دو مدل آموزش فراشناخت عمل محور را در ایجاد خودانگیزشی در مهارت شنیدار مقایسه کرد. شرکت کنندگان، 63 زبان آموز ایرانی، بر پایه نمونه تصادفی انتخاب و به صوزت تصادفی به 2 گروه آزمایشی و 2 گروه کنترل تقسیم شدند. طی یک دوره 14 جلسه ای، شرکت کنندگان گروه آزمایشی اول با مدل IELTارائه شده توسط گاه (2010) و شرکت کنندگان گروه آزمایشی 2 با مدل MPC ارائه شده توسط وندرگریفت (2004) آموزش داده شدند. ایجاد و تکامل خودانگیزشی در شنیدار توسط پرسشنامه MALQ و پیشرفت مهارت شنیدار توسط بخش شنیداری آزمون PET پیش و پس از مداخله پایش شد. از بخش شنیداری آزمون FCE به عنوان آزمون انتقال استفاده شد که توانش شرکت کنندگان در این آزمون نیز پیش و پس از مداخله اندازه گیری شد. نتایج آماری نشان دادند که هر دو مدل آموزش فراشناخت عمل محور در ایجاد پیشرفت در خودانگیزشی شنیدار و نیز عملکرد شنیدار به طرز معنی داری موثر هستند در حالیکه مدل IELT در هر دو نتیجه بر اساس ضریب تاثیر گزارش شده عملکرد بهتری داشت و نیز تنها این مدل توانست انتقال مهارت فراشناخت به آزمون انتقال را تضمین کند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
33 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!