اثر ضد میکروبی رنگدانه باکتری سراشیا مارسنس بر ایزوله های کلبسیلا پنومونیه مقاوم به چند آنتی بیوتیک جمع آوری شده از زخم سوختگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
با گسترش روزافزون مقاومت باکتری های بیماری زا به آنتی بیوتیک های موجود، شناسایی ترکیبات ضد میکروبی جدید ضروری است. رنگدانه های باکتریایی به عنوان محصولات فعال زیستی، یکی از گزینه های شناسایی ترکیبات ضد میکروبی جدید می باشند. میکروارگانیسم ها جهت تولید محصولات میکروبی جدید مانند رنگدانه مورد توجه قرار گرفته اند.
روش بررسی
در این پژوهش 37 ایزوله باکتری رنگدانه دار از نمونه های محیطی خاک چند ناحیه متفاوت از استان فارس جداسازی شد. این باکتری ها دارای رنگدانه های قرمز، زرد و سبز بودند. سویه ها با رنگ کلنی متفاوت انتخاب و جهت استخراج رنگدانه از حلال متانول برای رسوب رنگی باکتریایی و مخلوط متانول و آب برای رنگدانه های ترشحی استفاده گردید. عملکرد ضد میکروبی رنگدانه ها پس از تغلیظ و خشک کردن با روش سنجش دیسک دیفیوژن و ماکرودایلوشن بر روی کلبسیلای مقاوم به آنتی بیوتیک جداسازی شده از نمونه های بالینی زخم سوختگی مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت میکروارگانیزم دارای رنگدانه با خاصیت ضد میکروبی با روش مولکولی شناسایی و تخلیص رنگدانه با استفاده از کروماتوگرافی لایه نازک ارزیابی گردید.
یافته ها
با توجه به مورفولوژی کلنی های رنگدانه دار جداسازی شده در محیط های مختلف و انجام تست های بیوشیمیایی وجود باکتری های سودوموناس آئروژینوزا، سراشیا مارسسنس، انتروباکتر ساکازاکی، فلاوباکتر میزوتای، میکروکوکوس لوتئوس و استافیلوکوکوس آرئوس به تایید رسید. نتایج نشان داد که درصد فراونی کلبسیلا 5/8% بود. از 17 ایزوله کلبسیلای جداسازی شده، 12 ایزوله به طور کامل به تمامی آنتی بیوتیک ها مقاوم و 6 ایزوله دارای حساسیت به آنتی بیوتیک ایمیپنم بودند. کلیه ایزوله های کلبسیلا به صورت باکتری های مقاوم به چند انتی بیوتیک مشاهده گردید. با ارزیابی اثر رنگدانه های باکتریایی، رنگدانه قرمز باکتری سراشیا مارسسنس دارای اثر مهاری رشد بر روی باکتری کلبسیلای مقاوم به چند دارو بودند.
نتیجه گیری
میکروارگانیسم های جداسازی شده از منابع محیطی حاوی یک ذخیره بسیار متنوع از رنگدانه ها هستند که در آن می توان ساختارهای مختلف رنگدانه با خواص ضد میکروبی گوناگون را جستجو کرد. مطالعه حاضر حاکی از آن است که رنگدانه باکتری سراشیا مارسسنس در از بین بردن ایزوله های کلبسیلای مقاوم به آنتی بیوتیک می توانند موثر باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
499 تا 515
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!