بررسی تاثیر فلسفه های اخلاقی (آرمانگرایی خودگرایی و مادی گرایی) مصرف کنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
امروزه با تغییر تفکر بازاریابی از مبادلات معاملهمحور به روابط بلندمدت، اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی بیش از پیش افزایش یافته است؛ از این رو بررسی عواملی که میتوانند بر شکلگیری ادراک مصرفکنندگان از بازاریابی غیراخلاقی موثر باشند، در کانون توجه بازاریابان و محققان قرار گرفته است. پژوهش حاضر در همین رابطه و با هدف بررسی تاثیر فلسفه های اخلاقی (آرمانگرایی، خودگرایی و مادیگرایی) مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج اجرا شده است.
روش
روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه آماری آن، دانشجویان دانشکده نفر از دانشجویان می شود که به روش تصادفی طبقهای 573مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز هستند و نمونه آماری شامل استفاده شده است. Amos و SPSS انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای
یافته ها
نتایج حکایت از آن دارد که خودگرایی و مادیگرایی مصرفکنندگان بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده آنها در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج تاثیر مثبت دارند؛ اما آرمانگرایی بر بازاریابی غیراخلاقی درک شده تاثیری نمیگذارد. برای ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مصرفکنندگان و نقش فلسفه های ،
نتیجهگیری
به دلیل اهمیت موضوع اخلاق در بازاریابی اخلاقی در پیشبینی ادراک و پاسخ مصرفکنندگان در موقعیتهای اخلاقی، شرکتها باید نسبت به تاثیر این فلسفه های اخلاقی بر ادراک مصرفکنندگان از میزان اخلاقی بودن فعالیتهای بازاریابی خود حساسیت بیشتری داشته و در انتخاب استراتژی های بازاریابی در حوزه محصول، قیمت، توزیع و ترویج، وضعیت این فلسفه های اخلاقی را در بازار هدف خود مد نظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
905 تا 921
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!