تحلیل «نظام انتظار» با رویکرد استراتژیک (swot)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نگرش نظام گون (سیستمی) به اندیشه انتظار و مهدویت، می تواند ابعاد و زوایای بیشتر و روشن تری را فراروی جوامع هدف قرار دهد. مدل swot، مدلی راهبردی به «نظام انتظار» است که به تحلیل و ارزیابی چهار مولفه «ظرفیت ها» و «آسیب ها» (مولفه های درون سیستمی) «فرصت ها» و «تهدیدها» (مولفه های برون سیستمی) می پردازد. در این تحقیق بر اساس راهبردهای چهارگانه مدل swot، یعنی so-wo-st-wt چهار راهبرد مهم در نظام انتظار ارائه شده است که عبارتند از: راهبرد «تقویت _ هدایت» برای so، راهبرد «رفع _ هدایت» برای wo، راهبرد «تقویت _ دفع» برای st و راهبرد «رفع _ دفع» برای wt. یافته ها حکایت از آن دارد که بر اساس نگرش راهبردی swot، مولفه های نظام انتظار در تطابق و همگونی معنادار با آموزه های روایی بوده و به سوی تحقق نصاب های ظهور به پیش می رود و با اتخاذ و کاربست بیشتر راهبردهای فوق الذکر، نرخ رشد زمینه سازی و تحقق نصاب ها در نظام انتظار افزون تر خواهد شد. از جمله نوآوری های این نوشتار عبارتند از: تشخیص و تبیین مولفه های نظام انتظار و تطبیق آن با مدل swot و همچنین استنباط و تحلیل راهبردهای اتخاذی فراروی است. گفتنی است روش تحقیق از حیث نوع و سطح خروجی داده، نظری بوده و از حیث شیوه جمع آوری داده، تحلیلی _ توصیفی با رویکرد کتابخانه ای است. از این رو، ملاک انتخاب مولفه ها و راهبردهای فوق، با محوریت تطبیق و تحلیل آموزه های دینی می باشد در حالی که غالبا در پژوهش های دینی مدل swot محور، اساس کار، میدانی و ابزارهای گردآوری مصاحبه ای با جامعه آماری محدود است.
زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 182
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!