بررسی و نقد دیدگاه هاینس هالم و آندره جی نیومن پیرامون حکومت اسلامی در زمان غیبت با ولایت نایب عام امام معصوم (ولایت فقیه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
پژوهش حاضر که به بررسی نظرات دو مستشرق معاصر _ هاینس هالم و اندرو جی نیومن _ درمورد حکومت اسلامی در ایران پس از انقلاب اسلامی اختصاص یافته است نظرات ایشان از دو کتاب هالم با عنوان تشیع و اسلام شیعی: از دین تا انقلاب و کتاب دوره شکل گیری تشیع دوازده امامی نیومن بیان شده و آنها را ارزیابی، تحلیل و نقد نموده است. در این موضوع، بررسی موردی این دو مستشرق (هالم و نیومن) به شیوه این پژوهش قبلا انجام نشده و به دلیل این که موضوع مورد پژوهش در این تحقیق یعنی حکومت اسلامی و ولایت فقیه؛ اساس شکل گیری حکومت و نظام اسلامی در ایران تلقی می شود، ضرورت طرح بحث و تحقیق دارد. این پژوهش به شیوه توصیفی _ تحلیلی به تحقیق پرداخته و به وسیله فیش برداری و تحقیق کتابخانه ای به گردآوری داده پرداخته است. نتیجه حاصل از این تحقیق این که حکومت اسلامی ایران پس از انقلاب 1979، بر اساس عقیده به غیبت امام(ع)، مجوز الهی مشروعیت خود را از احادیث ائمه؟عهم؟ گرفته است. در این زمینه، هر دو مستشرق از جهتی (هالم با باطل بودن غیبت و درنتیجه باطل بودن حکومت اسلامی و نیومن با قبول غیبت اما رد اجازه ائمه؟عهم؟ در این احادیث برای جانشین شدن غیرمعصوم به جای معصوم و تشکیل حکومت اسلامی که حق ائمه؟عهم؟ است) ، آشکارا یا تلویحی مخالفت خود را با حکومت اسلامی ایران و ولایت فقیه پس از انقلاب اسلامی بیان کرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1904401 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!