کاربرد مدلهای معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی رفتار مراجعین به مراکز خاص همچون بازار یا مراکز خرید بزرگ یا تعیین نقش متغیرهای پنهان افراد مراجعه کننده به این مراکز، در سالهای اخیر مطالعات متعددی برای مدلسازی این انتخاب ساخته شده است. در دهه اخیر مطالعات متعدد به صورت گستردهای پذیرفتهاند که ارزشها، نگرشها و به طور کلی متغیرهای پنهان فردی نقش اساسی در رفتار مشتریان و انتخابهای آنها دارد. به دلیل اهمیت و جایگاه بازار تهران و نقش موثر متغیرهای پنهان در انتخاب مقصد در پژوهش جاری مدل انتخاب بازار بزرگ تهران به عنوان مقصد سفرهای خرید پوشاک مورد بررسی قرار میگیرد. نقطه قوت مدل ساختاری ارائهی ساختار تصمیمگیری افراد است و نشان میدهد که متغیرهای پنهان چه تاثیری در انتخاب افراد دارند. نتایج مدل معادله ساختاری نشان میدهد که فرضیه تاثیر متغیرهای نگرش، سبک زندگی و نوع خریدار بودن در مطلوبیت متغیرهای پنهان و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی در مطلوبیت متغیرهای مشاهدهشده رد نشد. همچنین نتایج نشان میدهد که مدل ساختاری 1/68 مشاهدات را درست پیشبینی کرده است که 1/57 درصد کسانی هستند که بازار را انتخاب نکردهاند و 4/16 درصد مراجعهکننده به بازار هستند (35 مورد از 42 انتخاب بازار معادل 33/83 درصد از افراد انتخاب کنندهی بازار). همچنین نگرش، سبک زندگی و نوع خریدار بودن افراد نسبت به مرکز خرید دارای تاثیر معنی داری در مطلوبیت متغیرهای پنهان و انتخاب مرکز خرید پوشاک است. برخی ازمتغیرهای اقتصادی- اجتماعی نیز در مطلوبیت متغیرهای مشاهدهشده و انتخاب مرکز خرید پوشاک معنیدار است بهطوری که مرد بودن و سفر با سواری شخصی باعث کاهش مطلوبیت و سفر با مترو باعث افزایش مطلوبیت سفر به مقصد بازار میشود. افرادی با سطح 2 هزینهکرد ماهیانه (هزینهکرد ماهیانه 5/1 تا 2 میلیون تومان) نسبت به سایر سطوح هزینهکرد تمایل بیشتری به مراجعه به بازار نسبت به سایر مقاصد دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!