بررسی فرصتهای توسعه بندر خرمشهر با خارجسازی شناورهای مغروقه، لایروبی، افزایش ایمنی و احیای مجدد کشتیرانی در رودخانه اروند

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه تعداد بسیار زیادی شناور مغروق در محیط دریاها و اقیانوس ها وجود دارد که باید هر چه سریعتر خارج شوند، خارج سازی لاشه این مغروقه ها به دلیل ایمنی دریانوردی، آلودگی های زیست محیطی، کسب منافع مادی از طریق اسکراپ آنها و دستیابی به مصالح آن، مباحث باستان شناسی و جلوگیری از تغییرات مورفولوژیکی بسیار حائز اهمیت است. در زمینه خارج سازی کشتی های مغروق تاکنون کنوانسیون های مختلفی در سراسر دنیا توسط سازمان های ذیربط بین المللی دریایی و همچنین کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان به تصویب رسیده است؛ بطور مثال، کنوانسیون بین المللی سالویج در رابطه با بازگردانی شناورهای مغروق و کنوانسیون بین المللی نایروبی در رابطه با حذف لاشه کشتی های مغروق از محیط های آبی و دریایی است. در این تحقیق بر آنیم تا در مورد اهمیت و جایگاه استراتژیکی اروند رود بحث و بررسی نماییم تاضمن تبیین اهمیت جایگاه این رودخانه مرزی بین دو کشور ایران و عراق از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص استراتژیک آن، به مشکلات فرا روی بازسازی اروند رود بپردازیم. اروندرود از دیرباز محل تردد کشتی های تجاری، باری و صیادی بوده اما در حال حاضر به دلیل وجودلاشه واسکلت کشتی های مغروقه و افزایش رسوبات مشکلات فراوانی برای تردد شناورها به ویژه کشتی های بزرگ به وجود آورده است. هدف کلی این تحقیق، ارائه راه کار مناسب جهت احیای مجدد کشتیرانی در اروند رود است که نهایتا می تواند منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بندر خرمشهر و منطقه گردد. با توجه به اینکه تحقیق حاضر بر اساس تحقیق توصیفی پیمایشی می باشد، لذا در راستای مشکلات پیش روی اروند رود با طراحی سئوال و ارسال پرسشنامه به کارشناسان سازمان بنتدر و دریانوردی و شرکت های کشتیرانی با بررسی میدانی و نظرسنجی از جامعه آماری که 55 نفر امی باشند؛ و از طرفی اعتبار پرسشنامه بر اساس روش آلفای کرونباخ بررسی گردید که حاکی از پایائی پرسشنامه در حد بالا است. برای بررسی فرضیات از نرم افزار19 SPSS. و برای تبیین توزیع جامعه نمونه از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و با توجه به نرمال نبودن توزیع پرسشنامه از آزمون دوجمله ای در این تحقیق استفاده گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!