نقش رهبری و مدیریت در خلاقیت و نوآوری سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف: مدیران خلاق، سازمان های خلاق و کارکنان خلاق در دنیای سازمانی امروز اضلاع مثلث خلاقیت هستند که بدون هر یک خلاقیت و نوآوری به سر منزل مقصود نمی رسد. ساختار سازمانی مناسب، حمایت، پشتیبانی و تشویق لازم رهبران و مدیران دو عنصر اساسی در خلاقیت افرادند و زمینه ها و شرایط خلاقیت امری الزامی است که سازمان ها می بایست آن را فراهم سازند تا به اهداف مورد نظر دست یابند. این مقاله نقش مهم رهبری و مدیریت در فرایند نوآوری سازمان ها را بررسی می کند.
روش
این مقاله از نوع مروری است و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر، کلیدواژه های خلاقیت، رهبری و مدیریت، نوآوری سازمانی در پایگاه داده های معتبر از جمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانه ای در کتب و مقالات علمی منتشره استفاده شده است. در طی این فرایند 43 منبع انگلیسی و فارسی مرتبط در بازه زمانی 1985-2017 و 1387-1397 یافت شد که 34 منبع استفاده گردید.
یافته ها
ساختار رهبری سازمان ها به نتایجی می انجامد که می تواند خلاقیت و نوآوری را تشویق کند. بااین وجود، هر نوع سبک رهبری در ایجاد این فرصت موثر نیست. سرمایه گذاری در نوع خاصی از سبک های رهبری و مدل ها می تواند نتایجی را ایجاد کند که خلاقیت را گسترش دهد. سازمان های موفق کشف کرده اند که رهبری مشارکتی و همکاری جویانه، به جای مدیریت قهرمانانه و اقتدارگرا، چیزی است که توانایی سازمان ها را گسترش می دهد.
نتیجه گیری
خلاقیت و نوآوری پدیده ای است که محتاج مدیریت نمودن، برنامه داشتن، هدفمند بودن را می طلبد و با اراده فردی و جمعی، خودباوری، رنج و تلاش به ثمر نشسته و شکوفایی و پیشرفت را به ارمغان می آورد. بنابراین رهبران باید محیطی را که بتواند تجدید ساختار و فرهنگ سازمانی که مشوق خلاقیت و نوآوری است را ایجاد کنند. خلاقیت سازمانی نیز به این بستگی دارد که چگونه رهبران تنوع در سازمان را مدیریت و تشویق؛ و همچنین یک ساختار رهبری موثر ایجاد می کنند که روند نوآوری را در سازمان حفظ می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!