ایجاد شرایط بهینه کشت سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی به وسیله تیمار با غلظت سیپروفلوکساسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر مطالعات انجام شده در زمینه سلول های بنیادی باعث افزایش تقاضای درمان بیماری ها با استفاده از شیوه سلول درمانی شده است. بهبود در روش تکثیر سلول های بنیادی باعث افزایش استفاده از این سلول ها در فرآیندهای سلول درمانی می شود. هدف این تحقیق بهبود شرایط کشت سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی به وسیله تیمار این سلول ها با غلظت غیر سمی سیپروفلوکساسین است.
روش بررسی
سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی از بانک سلول های انسانی و جانوری، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تهیه گردید. این سلول ها از لحاظ کنترل کیفی ویروسی و کنترل کیفی میکروبی شامل باکتری، قارچ، مخمر و همچنین اثبات بنیادی بودن به وسیله قابلیت تمایز به سلول های استخوانی، چربی و شاخص های سطحیCD45،CD29 ،CD90 ،CD34 وCD105 با روش فلوسایتومتری تایید شده بودند. میزان فعالیت حیاتی سلول ها نسبت به غلظت های مختلف سیپروفلوکساسین با استفاده از آزمون MTT سنجیده شد و با میکروسکوپ نوری عکس گرفته شد.
یافته ها
نتایج تیمار سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی با غلظت های مختلف سیپروفلوکساسین نشان داد که این ماده در غلظت های 12 تا 5/1 میلی گرم به ازای هر میلی لیتر، بر روی سلول ها اثر سمی و کشنده دارد و از غلظت 150 تا 5/0 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر بر روی سلول ها اثر سمی ندارد. تصاویر حاصل از میکروسکوپ نوری نیز شکل ظاهری سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی تیمار شده با غلظت های مختلف سیپروفلوکساسین را نشان می دهد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر به عنوان یک مدل، نشان داد استفاده از سیپروفلوکساسین در طول دوره کشت با غلظت 10 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر می تواند باعث ایجاد شرایط مناسب کشت و حفظ قابلیت بنیادی سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی در طول دوره کشت گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!