بررسی اثر ترکیب فنولی پاراکوماریک اسید بر سلول های ملانومای انسانی تحت تابش انرژی های مختلف لیزر کم توان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ملانوما به نوعی از سرطان پوست با منشا سلول های ملانین دار می گویند که با مرگ و میر بالا همراه است. اگر چه در حال حاضر روش های درمان برای ملانوم بدخیم شامل برداشت با جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی می باشد، ولی این گونه درمان ها اغلب با عوارض شدید همراه هستند. یکی از مهم ترین استراتژی ها در درمان سرطان های مختلف، استفاده از ترکیبات با منشا گیاهی است. ترکیبات فنولی یک دسته عمده از آنتی اکسیدان های طبیعی در گیاهانی هستند که فعالیت های بیولوژیکی مهمی مانند اثر های آنتی اکسیدان و ضد سرطانی دارند. لیزر کم توان درمانی نوعی روش درمانی نوین در کاهش درد و التهاب می باشد. در رابطه با اثر لیزر کم توان بر روی سلول های سرطانی مطالعات کمی صورت گرفته است. در این مطالعه اثر ترکیب فنولی پارا کوماریک اسید بر سلول های سرطانی ملانومای انسانی در حضور تابش های انرژی های مختلف لیزر کم توان بررسی شد.
روش بررسی
سلول های سرطانی ملانومای انسانی (رده A375) در معرض تابش لیزر کم توان با طول موج 660 نانومتر با انرژی J/cm2 3 قرار گرفت و سپس با غلظت های مختلف پارا کوماریک اسید (g/mLμ100-0) به مدت 24 ساعت تیمار شد. سپس اثر لیزر کم توان و پاراکوماریک اسید بر بقای سلول ها بررسی شد. همچنین اثر تابش انرژی های مختلف لیزر کم توان
) 1، 2، 3 و6J/cm2 ) بر سلول ها در عدم حضور و حضور غلظت IC50از پاراکوماریک اسید (g/mlμ 400 با استفاده از تست MTT و میکروسکوپ نوری اینورت بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که پیش تیمار با لیزر کم توان و سپس تیمار با پاراکوماریک اسید بقای سلول های سرطانی ملانوما را نسبت به حالت تاریکی کاهش می دهد. با افزایش انرژی های مختلف تابش در عدم حضور پاراکوماریک اسید، مرگ سلولی مشاهده نشد و فقط در دوز انرژی تابش بالا یعنی J/cm2 6، بقاء سلولی مقدار کمی نسبت به حالت کنترل کاهش داشت. در حالی که با افزایش دوز تابش در حضور غلظت g/mlμ 400 از پارا کوماریک بقاء سلولی به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. بررسی مورفولوژی سلول ها با استفاده از میکروسکوپ اینورت نوری نیز نتایج حاصل از روش MTT را تایید کرد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که لیزر کم توان به تنهایی باعث مرگ و میر سلول های سرطانی ملانوما نمی شود. اما استفاده از لیزر کم توان به همراه پاراکوماریک اسید باعث کاهش بقاء سلول ها می شود. با افزایش دوز تابش انرژی، میزان بقاء سلول در غلظت IC50پاراکوماریک اسید کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!