پیش بینی میزان تلفات حوادث ترافیکی استان خوزستان با استفاده از شبکه عصبی دینامیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

حوادث و آسیب های ناشی از ترافیک یکی از علل عمده مرگ ومیر و ناتوانی در کشورهای در حال توسعه است، پیش بینی میزان تلفات تصادفات عاملی مهم در دست مدیران برای اخذ تصمیم های راهبردی است؛ این تحقیق به پیش بینی میزان تلفات در استان خوزستان می پردازد. این تحقیق مقایسه ای، گذشته نگر است که با استفاده از داده های آماری تعداد کشته شدگان حوادث ترافیکی در استان خوزستان بین فروردین 1388 تا اسفند 1395 که به صورت ماهانه از پزشکی قانونی استان خوزستان دریافت شده، به پیش بینی برای آینده می پردازد، برای مقایسه دقت روش پیش بینی از شاخص درصد میانگین قدر مطلق خطا استفاده می شود. در این تحقیق برای پیش بینی تعداد فوت شدگان بر اثر تصادفات از روش شبکه عصبی دینامیک NARX و NAR استفاده می شود. براساس مقادیر پیش بینی شده روند کشته شدن افراد در تصادفات در استان خوزستان در حال کاهش و سیر نزولی است و در سال 1398 به 554 نفر کاهش پیدا می کند. درصد قدر مطلق خطای روش NARX برابر با 102/0 وNAR 178/0 که نشان می دهد، دقت روش NARX از NAR بیشتر است و مقادیر پیش بینی شده با استفاده ازNARX دارای اعتبار بیشتری است. ادامه روند کاهش تلفات جاده ای استان خوزستان نشان از بهبود وضعیت ایمنی رانندگی در این استان است، با توجه به دقت بالای دقت روش NARX بهتر است از این روش برای تخمین تصادفات استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1906828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!