مقایسه تاثیر تمرینات تای چی و پیلاتس بر تعادل ایستا و پویای سالمندان مرد مبتلا به پارکینسون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری پارکینسون، یک بیماری شایع در سالمندی است که با عواقب غیرحرکتی و حرکتی فراوانی، نظیر کاهش تعادل، همراه است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تمرینات پیلاتس و تای چی بر تعادل ایستا و پویا در سالمندان مرد مبتلا به پارکینسون بود.
روش
مطالعه حاضر به شیوه میدانی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تمرین و یک گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را 106 مرد مبتلا به پارکینسون تشکیل می داد. برای انتخاب نمونه تحقیق، به شیوه هدفمند به صورت در دسترس 45 نفر (با میانگین سنی 29/7 ± 72/64) انتخاب گردیده و به دو گروه تمرین تای چی و پیلاتس و یک گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار و وسایل گردآوری داده ها عبارت بود از ترازو، کرنومتر، دستگاه تعادل سنج برای تست تعادل، پرسشنامه مقیاس تعادل برگ (BBS) ، پرسشنامه ناتوانی جسمانی توسعه یافته کروتز برای سنجش نمره ناتوانی جسمانی (EDSS) و پرسشنامه سلامت PAR-Q بود. هر سه گروه آزمون های تعادل ایستا و پویا، گرفته شد. گروه های تمرین به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 1ساعت به تمرین پرداختند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که انجام هر دو نوع تمرین تای چی و پیلاتس باعث بهبود تعادل افراد پارکینسونی می شود (001/0=p). به طوری که در گروه تمرین تای چی تعادل ایستا از 64/10 به 16/15 افزایش و میزان خطای تعادل پویا از 89/6 به 10/5 کاهش یافت. در گروه پیلاتس تعادل ایستا از 93/10 به 13/23 افزایش و میزان خطای تعادل پویا از 39/7 به 16/5 کاهش یافت. همچنین بین تاثیر تمرینات تای چی با تمرین پیلاتس بر تعادل پویای سالمندان پارکینسونی تفاوت معنی داری وجود ندارد (980/0=p) ولی بر تعادل ایستا تفاوت وجود داشت (001/0= p). به طوری که تاثیر تمرینات پیلاتس بیشتر بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می شود که هم تمرینات سنتی تای چی و هم تمرینات پیلاتس بر بهبود تعادل اثر مثبتی دارد. ولی با توجه به تاثیر بیشتر تمرینات پیلاتس، از این شیوه تمرینی جدید برای بهبود تعادل و نهایتا افزایش کیفیت زندگی سالمندان دچار پارکینسون استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!