بررسی وضعیت کنترل قند خون با استفاده از معیار HbA1c قبل و بعد از رژیم چهار نوبت تزریق آنالوگ های انسولین در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کنترل مطلوب قند خون یکی از اهداف مدیریت درمان کودکان دیابتی می باشد. درمان مطلوب کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک، تزریق مکرر انسولین یا انفوزیون مداوم زیرپوستی است. در این راستا، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر رژیم انسولین درمانی ویژه یا شدید (Intensive) به جای رژیم انسولین درمانی مرسوم دو نوبتی طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1396 در ارتباط با کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک تحت درمان با انسولین که در درمانگاه غدد کودکان شهر همدان تحت پیگیری بودند، طراحی و اجرا شد. افرادی که در گذشته تحت درمان با انسولین دو نوبت در روز نوع NPH (Neutral Protamine Hagedorn) و Regular بودند و پس از آن تحت درمان با چهار نوبت تزریق آنالوگ های (سریع الاثر Aspart قبل از هر وعده غذا و انسولین طولانی اثر Glargine) یک نوبت آخر شب قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. به منظور انجام پژوهش اطلاعات دموگرافیک و متغیرهایی از جمله مدت زمان ابتلا به دیابت، وزن، قد، شاخص توده بدنی، دفعات هیپوگلیسمی و کتواسیدوزیس یک سال قبل و بعد از تغییر رژیم انسولین و HbA1c یک سال قبل و بعد از تغییر رژیم انسولین، دفعات تزریق انسولین، نوع انسولین و وسیله تزریق آن جمع آوری گردید. داده های به دست آمده توسط آزمون های آماری متناسب و با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز شدند.
یافته ها
در این مطالعه در مجموع 100 بیمار واجد شرایط بررسی شدند. میانگین سنی بیماران 41/11 سال بود. 60 نفر از بیماران (60 درصد) دختر و 40 نفر (40 درصد) پسر بودند. علاوه براین، 75 درصد از بیماران ساکن شهر و 25 درصد ساکن روستا بودند. میانگین توده بدنی افراد مورد مطالعه 65/19 بود. متوسط مراجعه به درمانگاه و اندازه گیری HbA1c نیز 3/3 بار در سال برآورد گردید. بر مبنای یافته ها، میانگین HbA1c قبل از تزریق چهار نوبتی برابر با 4/8 و پس از آن معادل 1/8 به دست آمد که این کاهش معنادار بود (03/0P=). باید خاطرنشان ساخت در افرادی که بیش از سه بار در سال به درمانگاه مراجعه داشتند و HbA1c را بیش از سه بار در سال انجام داده بودند، میانگین کاهش HbA1c بیشتر و تفاوت معنادار بود (001/0P=). از سوی دیگر، تعداد دفعات هیپوگلیسمی متوسط معادل 4/1 مورد گزارش شد که تفاوت قبل از تزریق و پس از آن معنادار نبود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که رژیم انسولین درمانی چند نوبتی (تزریق مکرر) با بهبود کنترل متابولیکی قند خون همراه است. با این وجود ، میزان HbA1c در حد کنترل مطلوب نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!