بررسی و تحلیل تاثیر برخی عوامل موثر بر دستکاری قیمت در بازار سهام ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
در پژوهشهای بسیاری به بحث دستکاری قیمت به صورت نظری پرداخته شده، اما شکل تجربی این بحث بهویژه در بازارهای ضروری است. این ، کمتر بررسی شده است. از این رو، توجه به این موضوع و شناسایی راه های پیشگیری از آن ،نوظهور همانند ایران پدیده سبب تغییر غیرطبیعی قیمت سهام شرکتها شده و به بیاعتمادی بین سرمایهگذاران منجر میشود. تغییرات غیرطبیعی قیمت سهام، به افزایش نوسانهای بازار سهام و ریسک بیشتر آن منجر میشود. در این پژوهش بهطور تجربی به بررسی و شناسایی شرکتهای مستعد دستکاری قیمت در بازار سرمایه ایران پرداخته شده است.
روش
برای اجرای این پژوهش از نمونه های دستکاری قیمت به روش ورود سفارش اغواکننده در بازار سهام ایران برای دو دوره سه ماهه (یک دوره صعودی شاخص و یک دوره نزولی) استفاده شده است. روشی که برای آزمون و تجزیه و تحلیل داده ها بهکار رفته، رگرسیون پنل لاجیت است.
یافته ها
نتایج نشااان میدهد شاارکتهای کوچک با حجم معاملات بالا، شاافافیت اطلاعاتی اند ، نوسااان بازدهی بالا و با سااابقه دستکاری در گذشته، برای دستکاری قیمت مستعدترند. همچنین دستکاری قیمت با تغییرات شاخص بازار رابطه معکوس دارد.
نتیجهگیری
تغییرات شاخص بازار متغیر تاثیرگذاری بر احتمال دستکاری قیمت است. احتمال وقوع دستکاری قیمت در بازارهای رکودی، به دلیل مشکل بودن کسب بازدهی در آنها، بیشتر است، زیرا در بازارهای صعودی که اغلب سهمها با رشد قیمت مواجه انگیزه کمتری برای این نوع اقدامات وجود دارد. ، میشوند
زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1907387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!